Medewerkerspanel geniet voorkeur boven medewerkersonderzoek

Werknemers tot 50 jaar vinden een ‘klassiek’ medewerkersonderzoek ongericht, tijdrovend en niet actueel.

Werknemers geven aan dat een medewerkerspanel zich beter leent voor het geven van feedback aan de werkgever. Dit blijkt uit een peiling door MWM2, dat zelf zo’n 150 klantenpanels beheert voor organisaties waaronder NS, ABN AMRO en Liander.
In totaal deden bijna 30.000 panelleden mee aan het onderzoek, waarvan bijna 14.000 werkzaam bij een organisatie. De meerderheid van de werkzame panelleden tot 50 jaar (51 procent) ziet een medewerkerspanel als beter instrument dan een ‘klassiek’ medewerkersonderzoek. Dat vinden zij ongericht, tijdrovend en niet actueel.
Actuele onderwerpen voorleggen
Een medewerkerspanel biedt een organisatie de kans om kort een aantal gerichte vragen voor te leggen aan een deel van het personeelsbestand over onderwerpen die op dat moment spelen, bijvoorbeeld een reorganisatie of een verhuizing. Dat sluit beter aan bij de belevingswereld van medewerkers, zegt Daan van Exel, HR-consultant bij MWM2.
Medewerkers die al ervaring hebben met een panel zijn daar ook enthousiast over. Bijna de helft van de werkende klantpanelleden tussen de 35 en 50 zou zelf ook deel willen uitmaken van een medewerkerspanel. Dat geldt met name voor jonge werknemers. Onder werkende panelleden tot 35 jaar is 53 procent enthousiast over een eventuele deelname aan een medewerkerspanel.