Medewerkerspanel geniet voorkeur boven medewerkersonderzoek
28 april 2016

Werknemers tot 50 jaar vinden een ‘klassiek’ medewerkersonderzoek ongericht, tijdrovend en niet actueel.
Werknemers geven aan dat een medewerkerspanel zich beter leent voor het geven van feedback aan de werkgever. Dit blijkt uit een peiling door MWM2, dat zelf zo’n 150 klantenpanels beheert voor organisaties waaronder NS, ABN AMRO en Liander.
In totaal deden bijna 30.000 panelleden mee aan het onderzoek, waarvan bijna 14.000 werkzaam bij een organisatie. De meerderheid van de werkzame panelleden tot 50 jaar (51 procent) ziet een medewerkerspanel als beter instrument dan een ‘klassiek’ medewerkersonderzoek. Dat vinden zij ongericht, tijdrovend en niet actueel.
Actuele onderwerpen voorleggen
Een medewerkerspanel biedt een organisatie de kans om kort een aantal gerichte vragen voor te leggen aan een deel van het personeelsbestand over onderwerpen die op dat moment spelen, bijvoorbeeld een reorganisatie of een verhuizing. Dat sluit beter aan bij de belevingswereld van medewerkers, zegt Daan van Exel, HR-consultant bij MWM2.
Medewerkers die al ervaring hebben met een panel zijn daar ook enthousiast over. Bijna de helft van de werkende klantpanelleden tussen de 35 en 50 zou zelf ook deel willen uitmaken van een medewerkerspanel. Dat geldt met name voor jonge werknemers. Onder werkende panelleden tot 35 jaar is 53 procent enthousiast over een eventuele deelname aan een medewerkerspanel.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidVacatures
Publiek Netwerk in opdracht van Blik op Werk
Certus Groep
Moore MKW
Events
23 april 2025
12 november 2025
Personalia
Debbie Hameetman is per januari...
Wrike heeft de benoeming van...
Richard Greve is onlangs toegetreden...
Whitepapers
Een gezonde organisatie heeft een...
Anno 2024 hebben we het...
Gen Z, geboren tussen 1997...
Markt Update
Robidus, specialist in sociale zekerheid,...
Onder de Top Employers 2025...
Ondernemers zijn in 2025 minder...
Vragen over adverteren?

Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems
Accountmanager