Nieuw platform draait rollen om: recruiter solliciteert bij IT-er
Het platform verschilt van alle andere, doordat recruiters bij IT’ers moeten solliciteren in plaats van andersom. IT’ers houden hierdoor zelf het initiatief, en worden niet langer lastig gevallen met niet passende baanaanbiedingen. Het platform biedt daarmee een antwoord op de bestaande ergernissen van IT’ers met betrekking tot recruiters.
Niet verdiepen in kandidaat grootste ergernis
Uit onderzoek onder ruim 1000 IT’ers van tech-community Tweakers blijkt dat één op de vijf IT’ers wekelijks of zelfs dagelijks wordt benaderd met baanaanbiedingen. Een grote meerderheid (80 procent) geeft aan dat de aanbiedingen niet aansluiten op de wensen. Dat recruiters zich niet verdiepen in de kandidaat zien zij dan ook als grootste ergernis.
‘Recruiters gaan erg ver in het zoeken naar de juiste ‘match’, maar gestandaardiseerde mailtjes en opdringerige belletjes naar kantoor werken averechts,’ zegt Frederik Zevenbergen, community manager bij Tweakers. Ruim één op de drie IT’ers ergert zich aan de brutaliteit in de benadering van recruiters.
Een kwart vindt zelfs dat hun privacy wordt aangetast, doordat recruiters hen benaderen in de privésfeer of op het werk. Om de juiste persoon voor de functie te vinden, is een persoonlijke benadering van essentieel belang. Zevenbergen: ‘De recruiter moet zich voldoende verdiepen in het profiel van de kandidaat.’
‘Bullshit filter’ moet mismatch uitsluiten
Het nieuwe platform werkt volgens een aantal stappen, die er als volgt uitzien:
1. IT’ers maken anoniem een profiel aan waarin ze aangeven wat hun eisen zijn. Het zogenoemde ‘bullshit filter’ sluit een mismatch uit.
2. Werkgevers, die zijn aangesloten bij het platform, kunnen vervolgens een persoonlijk contactverzoek sturen wanneer er een data-requirement-match is.
3. De IT’er beslist dan zelf of hij of zij contactgegevens wil delen met de recruiter.
4. In de nabije toekomst beoordeelt de IT’er de recruiter. Wanneer de recruiter zich niet aan de spelregels houdt, geldt er een knock-out criterium.
‘We zitten in de pilotfase en de eerste relaties zijn al ontstaan,’ zegt Ingrid Spierts, Marketing en Product Director van De Persgroep Employment Solutions. ‘In de ontwikkeling werken we nauw samen met de Tweakers community. Zij zijn in de lead.’
Pool van bijna 1000 kandidaten
Achttien werkgevers onder wie MediaMonks, de Politie, Capgemini en Achmea hebben zich aan deze voor hen revolutionaire manier van werken gecommitteerd. Spierts: ‘Er is al een grote pool van bijna 1000 kandidaten vanuit de community opgebouwd en het worden er elke dag meer. Dit is een glasheldere bevestiging van de behoefte waar Tweakers Elect op mikt.’