Onderzoek: jongvolwassene verwacht duidelijke morele visie werkgever of loopt eerder weg
Jongvolwassenen tot 34 jaar hebben moeite met het integreren van maatschappelijke thema’s, zoals diversiteit, inclusie en duurzaamheid, in hun werk, blijkt uit onderzoek van de Baak en Motivaction. Meer dan de helft van de leidinggevenden onder de 35 ervaart morele stress en vindt het vermoeiend om deze onderwerpen continu op te pakken, mede omdat ze vaak het gevoel hebben dat hun inzet nooit voldoende is.
Voor jongere generaties draait werk niet alleen om salaris, maar vooral om gedeelde waarden en het gevoel dat ze een positieve impact kunnen maken
Toch blijkt moreel leiderschap van groot belang: wanneer een bedrijf geen duidelijke visie heeft op maatschappelijke thema’s of niet aansluit bij hun persoonlijke waarden, overweegt 61% van deze jongvolwassenen hun baan op te zeggen. In vergelijking met oudere generaties ervaren jongere leidinggevenden veel meer druk om maatschappelijke thema’s serieus te nemen en lopen ze meer kans op morele stress.
Dit type stress ontstaat wanneer ze zien wat moreel juist is, maar belemmerd worden in het nemen van de juiste actie, wat kan leiden tot spanning en frustratie. Volgens het onderzoek durft 44% van de jonge leidinggevenden niet openlijk te praten over hun maatschappelijke keuzes vanwege angst voor kritiek, terwijl dit onder 45-plussers slechts 14% betreft.
Hoge verwachtingen rond voorbeeldgedrag
De druk om goed voorbeeldgedrag te tonen is sterk onder jongere leidinggevenden, van wie 83% vindt dat leiders altijd het goede voorbeeld moeten geven. Deze verwachting is bij oudere generaties aanzienlijk lager.
Moreel leiderschap inspireert niet alleen hen, maar ook hun team: 67% van de werknemers zonder leidinggevende functie geeft aan gemotiveerd te zijn als hun leidinggevende een duidelijke morele visie heeft. Wanneer zo’n visie ontbreekt, zegt 55% juist gedemotiveerd te raken.
Morele mismatch met de organisatie? Jongeren lopen sneller weg
Bij een mismatch tussen de waarden van de organisatie en hun persoonlijke overtuigingen, overweegt 61% van de jongere leidinggevenden sneller om hun baan op te zeggen. Ze verwachten van hun leidinggevenden openheid over hun maatschappelijke visie (57%) en vinden dat het niet alleen bij woorden moet blijven; 52% verwacht dat deze waarden ook in concrete acties zichtbaar zijn. Jongeren geven bovendien aan dat ze het belangrijk vinden dat er regelmatig bij collega’s wordt nagegaan hoe zij over maatschappelijke thema’s denken en welke wensen ze hebben (49%).
Voor jongere generaties draait werk niet alleen om salaris, maar vooral om gedeelde waarden en het gevoel dat ze een positieve impact kunnen maken. “Sense of purpose” wordt steeds belangrijker in hun keuzes: ze willen betrokken worden, een duidelijke bijdrage leveren en zich verbonden voelen met een hoger doel, gericht op positieve verandering in de wereld.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Whitepapers
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems
Accountmanager