Het nieuwe online leren: het roer is om!
BLOG – De mens is een sociaal dier dat graag in groepen bijeen komt. Wij ontlenen veel waarde uit onze sociale verbintenissen, zowel privé als de zakelijk. Bij leren is dit niet anders: ik heb vele roundtables, workshops en meetups georganiseerd waar telkens de feedback is dat men de sociale interactie met peers net zo hoog waardeert als de inhoudelijke materie die gepresenteerd wordt.
Door Alex Dowdalls. Hij is oprichter en directeur van Axveco, dat organisaties helpt duurzaam te innoveren. Hij is gastdocent aan Nyenrode, mentor voor startups bij Yes! Delft en leidde als MT-lid van PA Consulting de Nederlandse financial services teams.
Maar toch … klassieke ‘classroom training’ en workshops zijn relatief duur: reistijd, gebruik van de ruimte, tijd van een docent, enzovoort. Verder moeten ze gepland worden op een tijdstip dat voor de deelnemers en de trainer uitkomt. Wij zijn gewend geraakt aan deze vorm van bijeenkomst voor leren – ook al kennen wij eLearning en combinaties van online en classroom learning, het zogenaamde blended learning.
Eindelijk echt van nu
Ik hoorde van een partnerorganisatie over gemor van een deelnemer in een programma over innovatie en digitale transformatie: “Ik kom naar deze opleiding en zie dat veel trainers slechte powerpoints gebruiken om te vertellen over innovatie en digitale transformatie, hoezo innovatie?”
Dat ging niet over mij persoonlijk, maar toch vond ik dat deze deelnemer een punt had: veel trainingen over innovatie, digitaal leiderschap en data gedreven transformatie worden gegeven op de ouderwetse manier. Ik dacht ook dat het anders kon en begon al in 2019 met het herontwikkelen van onze populaire trainingen voor het digitale tijdperk. Immers: de training zelf moet het voorbeeld tonen van diens eigen boodschap!
Zo gingen wij te werk en dat was een leertraject. Ik was gewend om een combinatie van powerpoint slides, actieve demo’s van technologie en interactieve gesprekken te gebruiken tijdens onze masterclasses. Die ontvingen goede scores. Wij werkten al met ‘learning developers’ die hamerden op behoefte-georiënteerde leergangen in plaats van slechts het verzenden van kennis.
De klas als extraatje
Wij hebben onze masterclasses ‘heruitgevonden’ om als blended leerpaden aan te bieden. Dat is een combinatie van een gestructureerd programma van leerinterventies en virtuele interactie met de docent. Voorlopig moet classroominteractie achterwege blijven, maar dat kan later weer terugkeren als aanvulling op het programma.
Belangrijk leerpunten: ik heb een aantal powerpoint slides ontwikkeld die ik tijdens mijn masterclass gebruik. De slide fungeert als een geheugensteun, met wat tekst en mooie beelden om een boodschap te benadrukken. Ik kan dan vijf tot tien minuten praten en interacteren met de deelnemers met alleen die ene slide op het scherm. Vaak zet ik het scherm even uit om iets te demonstreren, of schakel ik over naar een live website om bijvoorbeeld beeldherkenning te demonstreren.
Nu moet datzelfde leerdoel worden behaald met een online systeem, dat iemand op afstand van mij gebruikt, thuis, op kantoor, of onderweg op een smartphone. Hoe doen wij dat?
Het roer om, maar hoe?
Ik begon door het dagprogramma van mijn ‘AI in een dag’ cursus in te delen in secties, lessen en microlearnings. Microlearnings zijn interactieve media, vaak korter zijn dan tien minuten. Na elke les volgt een vragenlijst om de deelnemer te laten testen of de leerdoelen zijn bereikt.
Waar ik voorheen een powerpointslide kon opstellen in tien minuten, duurde het equivalent voor eLearning al snel een paar uur. Met de slide vat ik namelijk veel samen dat in mijn hoofd zit, maar met eLearning moet vooral ook duiding gegeven worden: external links, uitleg van jargon, ga maar door. Toen ik eindelijk klaar was, merkte ik dat mijn vernieuwde opzet niet meer een dagprogramma, maar een tweedaagsprogramma zou zijn om het online af te kunnen maken!
Daarop besloot ik een extra scheiding aan te brengen. Zo ontstonden twee eLearnings: een basis die alle begrippen en beginselen goed uitlegt, en een daadwerkelijk dagprogramma dat als resultaat heeft dat de deelnemer een eerste AI model creëert. Hoera! Het was gelukt.
Met deze ervaring ben ik verder gegaan met een aanvulling en twee opvolgprogramma’s. Voorheen kon ik min of meer dezelfde slideset en demo’s per sessie ombuigen om een meer technisch of meer organisatorische training te maken. Maar met eLearning zit alles van tevoren vast en heb je die flexibiliteit niet. Je moet dan het materiaal klaarzetten en een apart leerpad uitstippelen met gebruik van de relevante onderdelen om te voorzien in de verschillende leerbehoeften, bijvoorbeeld tussen senior managers en vakinhoudelijke analisten.
Blijf op de nieuwe koers
Een groot voordeel van eLearning is dat grote groepen deelnemers in verschillende tijdzones en landen bereikt kunnen worden. Dat is ook essentieel voor het versneld aanleren van nieuwe business modellen, waar veel nodig is, van datageletterdheid van alle medewerkers tot aan cognitieve verbetering van managers.
Ik ben inmiddels overtuigd dat eLearning onderdeel moet zijn van een digitale leergang, aangevuld met andere interacties via virtuele conferentietechnieken. De coronacrisis maakt nu dat er weinig alternatieven zijn, maar als de restricties verdwijnen moeten we niet terugvallen op louter klassieke klassikale sessies. Het roer is om!
De blogs in deze serie:
- Drie pijlers voor datagedreven vernieuwing
- Data omgedraaid: wie weet wat over mij?
- Virtual Finance?
- Het nieuwe leren
Big Data en (Power) BI hebben bewezen meer dan een hype te zijn. Haalt u alles uit uw data? Met de leergang Data & Analytics doorgrondt u in vijf dagen de mogelijkheden van Big Data, Analytics en Business Intelligence.