Online leren populairste leermethode voor de toekomst
Online leren is met kop en schouders de populairste leermethode voor de toekomst.
Dat blijkt uit een onderzoek onder zo’n duizend Nederlanders. Cursisten volgden een recordaantal werk-gerelateerde trainingen, waarvan de helft online. Online leren is de norm geworden, aldus de onderzoeksresultaten.
De helft van alle Nederlanders (49%) heeft al ervaring met online leren, van wie nog eens de helft deze leervorm aanraadt aan vrienden of familie. 45% geeft aan in de toekomst online te willen leren. Eén op de drie Nederlanders (36%) volgde het afgelopen jaar een werk-gerelateerde training. Nooit eerder was dat percentage zo hoog.
Persoonlijke ontwikkeling (zeer) belangrijk
Voor het derde jaar op rij onderzocht Markteffect in opdracht van GoodHabitz het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Net als vorig jaar geven vrijwel alle respondenten (87%) aan persoonlijke ontwikkeling (zeer) belangrijk te vinden.
Opvallend is dat het opdoen van kennis (78%) en het ontwikkelen van vaardigheden (75%) beduidend vaker worden genoemd als reden dan carrière maken (24%).
Online trainingen hét middel
“Nederlanders zijn meer dan ooit bezig met hun persoonlijke groei. Dat blijkt uit het fors stijgende aantal respondenten dat het afgelopen jaar een werk-gerelateerde training volgde. En ze weten dat online trainingen hét middel zijn waarmee ze zich kunnen ontwikkelen”, stelt Mike van Tilburg, directeur van GoodHabitz.
Dat online leren de koppositie zou nemen boven klassikale trainingen, blended leren en zelfs leren in de praktijk, lag in de lijn der verwachting. Maar de snelheid en overtuiging waarmee deze ontwikkeling zich voltrekt, noemt Van Tilburg toch verrassend.