Pascal Verheugd, Director Human Resources bij Hutten: HR is onderdeel van sales.

Actief in een alledaagse sector, maar beslist geen alledaags bedrijf. Hutten is geen cateraar, maar een onderscheidende, toonaangevende nationale culinaire dienstverlener. Het bedrijf met 1.400 medewerkers en een historie van 80 jaar wil de beste, de leukste en de gelukkigste zijn. Bij Hutten heeft HR een grote impact op de organisatie.

De leukste en de gelukkigste zijn: twee van de drie doelstellingen doen vermoeden dat – naast eten en drinken – bij Hutten veel aandacht uitgaat naar personeel. “In de doelstelling van Hutten staan relevantie en transparantie centraal. Maar ook werkgeluk is onderdeel van onze missie. We wijken dus een beetje af van andere bedrijven,” aldus Pascal Verheugd, Director Human Resources. 
Hutten opereert in een wereld waarin niet alles en iedereen altijd volkomen maatschappelijk verantwoord bezig is. Je kunt wel een afwijkende bedrijfsvisie en cultuur hanteren, maar om winst te maken moet je weldegelijk aansluiting blijven houden met de ‘gewone’ wereld. “Gelukkig heeft ons bedrijf een hoge aaibaarheidsfactor; onze filosofie roept bij onze opdrachtgevers veel sympathie op. We nemen onze opdrachtgevers ook mee in ons verhaal: wat gebeurt er binnen je organisatie op het moment dat je andere waarden dan alleen winstbejag voorop stelt? Dat zijn vraagstukken die je bij vrijwel ieder bedrijf op de agenda vindt.”
“In onze cultuur staan welzijn, vitaliteit, werkgeluk en gezondheid voorop en daarbij kan je het gesprek niet beperken tot cateringoplossingen voor eten en drinken. Daarom zijn het niet alleen onze salesmensen die naar klanten gaan: ook HR-medewerkers van Hutten gaan mee. Met onze opdrachtgevers praten we over hoe we hen kunnen helpen om een interessante en goede werkgever te zijn. Onze primaire dienstverlening blijft het leveren van catering, maar we zoeken dus de stretch op richting cultuur, bij uitstek het speelveld van HR. We zijn nog nooit een klant tegengekomen die zegt: daar wil ik het niet over hebben. Het helpt dat er steeds meer aansprekende voorbeelden zijn, zoals Zappos of Google, die in de media de nodige aandacht krijgen.”
“Wanneer wij een contract overnemen, hebben we te maken met overgang van onderneming: wij nemen dan de medewerkers van de vorige cateraar over. We besteden veel tijd en aandacht aan het wegwijs maken van deze mensen in onze cultuur en organisatie. Het gaat voor een deel om lager opgeleide mensen en bij het wennen aan onze cultuur komt soms aardig wat kwetsbaarheid, verdriet en boosheid kijken. Bij Hutten worden ze bijvoorbeeld geconfronteerd met leidinggevenden die een beroep doen op hun autonomie. We helpen ze met die verandering, laten ze als het nodig is met een psycholoog praten. Driekwart van de mensen die bij ons komt werken heeft na een aantal maanden die nieuwe cultuur omarmd.”
“Als je mensen in hun kracht plaatst, komen verborgen talenten boven drijven. Wij werken inmiddels niet meer met functieprofielen, want dat veroorzaakt starheid in de organisatie. Bij ons worden de leidinggevenden beoordeeld, niet de medewerkers. Dat is echt dienend leiderschap: stelt jouw leidinggevende alles in het werk zodat jij het beste uit je zelf kunt halen? Dat leidt tot andersoortige gesprekken, waarbij de medewerker aangeeft wat hij van de leidinggevende verwacht en in plaats van andersom. Voorheen hadden we dit op de ouderwetse HR-invalshoek gebaseerd, waarbij competenties werden afgevinkt: veel eenrichtingsverkeer en veel scores. Veel van onze nieuwe collega’s zijn soms al wel 30 jaar gewend om hun ding te doen vanuit een hiërarchische structuur. Als ze de vraag voorgelegd krijgen: ‘jij moet het regelen, wat kunnen we voor je doen?’  dan is dat vaak een vraag waar nog niet over nagedacht is. Mensen verliezen dan hun zekerheid en kaders, daar moet je wel aandacht aan besteden.” 
“De cultuur is goed verankerd bij alle afdelingen, maar we besteden via bijeenkomsten en met training en opleiding blijvend aandacht aan elementen als werkgeluk. We maken onze cultuur concreet met BLG: de beste, de leukste en de gelukkigste. Daar kan iedereen mee uit de voeten: thuis maak je het ook leuk, waarom dan niet op je werk? Soms is ‘werkgeluk’ te verstikkend, maar noem het dan gerust anders: lol hebben in je werk, daar met een goed gevoel naar toe gaan. Het is uiteindelijk een kwestie van groot denken en klein doen.”
 
Journalist: Erik Bouwer