Podcast boek: 49 Tools for learning & development

Podcast boek: 49 Tools for learning & development
Interview met auteur Jan Rijken. De Learning Director bij CrossKnowledge adviseert wereldwijd grote bedrijven op het gebied van people development. In ‘49 Tools for learning & development’ helpt hij L&D-managers op praktische wijze de basis te leggen voor een robuuste L&D-strategie.

Is Learning & Development klaar voor een nieuw tijdperk van leren?, vraagt Jan Rijken zich op zijn LinkedIn-profiel af. Zijn antwoord: “L&D is door de pandemie klaargestoomd voor een nieuw tijdperk. Het is van inhoud naar context gegaan, naar faciliteren van leren op iedere werkplek. En van veel losse tools naar een geïntegreerd technologie-ecosysteem. Medewerkers kunnen hierdoor snel toegang krijgen tot kennis, tot het leeraanbod, tot sociale netwerken.” 

Zeker 60 procent van de organisaties heeft op dit moment een skills gap

“Vroeger werden medewerkers door de Learning & Development-afdeling door een soort autowasstraat gestuurd. Iedereen kreeg dezelfde opleiding in hetzelfde tempo”, zegt Jan Rijken. De Learning Director bij CrossKnowledge schreef samen met co-auteur Nick van Dam het boek ‘49 Tools for learning & development’. 

Toine Al, hoofdredacteur van CHRO.nl en CHRO Magazine sprak met Jan Rijken over zijn nieuwe boek en de vraag waarom Learning & Development (L&D) steeds meer impact heeft op de strategie van de organisatie. 

Sociale leerdimensie 

 “Nu is L&D veel meer maatwerk en vaak gepersonaliseerd. Wat hebben medewerkers nodig? Daar wordt naar gekeken. Het antwoord is dan een hybride opleidingsvorm. Een combinatie van klassikale elementen, samen met een digitaal aanbod en een sociale leerdimensie. Daarbij is voorwaarde dat collega’s en de lijnmanager ondersteunend zijn bij het leren op de werkplek.”

Het is niet langer voldoende als L&D bij de evaluatie van studies op de proppen komt met de conclusie ‘de medewerker heeft de cursus als leuk en nuttig ervaren’. Er moet nu helder antwoord worden gegeven op de vragen: ‘Wordt de verworven kennis in de praktijk toegepast?’ en ‘Draagt die opleiding bij aan een betere performance?’ 

Leren en ontwikkelen als passie

Als Learning Director bij CrossKnowledge adviseert Rijken grote bedrijven over de hele wereld op het gebied van people development en is bijzonder hoogleraar bij IE Business School in Madrid. Leren en ontwikkelen was al vroeg zijn passie. Zo begon hij zijn carrière ooit als sportleraar en was vervolgens Chief Learning Offifer bij KPMG, Daimler en ABN AMRO. 

Volgens Rijken heeft de functie van Chief Learning Officer de afgelopen jaren meer een strategische waarde gekregen. CEO’s zien en roepen nu ook dat het vak belangrijk is. Zo veranderde de functie van hoofd opleidingen en trainingen in ‘Director of learning’ of ‘CLDO’. 

Was dat ook reden om juist nu dit boek te schrijven? Rijken: “Inderdaad, van vanwege die dynamiek van ons werkterrein. En ook dat zeker 60 procent van de organisaties een skills gap heeft. En dat is bedreigend voor ze in termen van groei en innovatie. Ook dat heeft het vak een grotere waarde gegeven. Die skills-gap is ontstaan door de economische ontwikkelingen en ontwikkelingen als gevolg van de Covid-pandemie. Dat zorgde voor een snel groeiend tekort aan bepaalde kennis en vaardigeheden.”

Hoger rendement

Je kunt die kennis en vaardigheden inhuren. Maar verstandige bedrijven ontwikkelen die kennis en vaardigheden zelf, aldus Rijken. En dat gebeurt door de afdeling L&D. Ten eerste is dat goedkoper; ten tweede doet dat recht aan de bestaande populatie in de organisatie: in plaats van bestaande medewerkers te vervangen, geef je ze juist de kans om zich verder te ontwikkelen, wat een hoger rendement heeft en mensen bovendien motiveert. 

Het boek wijst organisaties de weg in het ontwikkelen van de hiervoor benodigde L&D-strategie. Rijken: “Learning professionals kampen hierbij vaak met dezelfde thema’s en voor Nick en mij was de vraag hoe kun je daar met een boek op een toegankelijke en gestructureerde manier aan tegemoet komen? Het antwoord is volgens ons door onze kennis te delen.”       

‘49 Tools for Learning & Development’ is opgebouwd aan de hand van 49 veel voorkomende vragen die L&D-managers zich stellen als ze aan de gang gaan met het ontwikkelen van een L&D-strategie. Naast kennis over een thema biedt elk hoofdstuk ook concrete handvatten voor het praktisch toepassen van die kennis in de eigen organisatie. Zo staat het boek vol met checklists.

Combinatie van theorie en praktijk

Hoewel er over L&D al een respectabele hoeveelheid literatuur bestaat, voegt ‘49 Tools for Learning & Development’ daar volgens Rijken toch wel degelijk iets aan toe. “Vooral door de veelzijdigheid van het boek. Er bestaan over L&D veel boeken die elk inzoomen op een bepaald aspect van het werkveld. Zo heb ik boeken gelezen over learning-analytics of over leerstrategieën, en dat zijn dan honderden pagina’s over alleen dat ene thema.”

“In ons boek proberen we al die thema’s in korte hoofdstukken te verwerken, en daarin de noodzakelijke kennis kort weer te geven. Daarnaast geven we zo praktisch mogelijk aan, hoe je die theorie in de context van de eigen organisatie kunt toepassen. Met name daarin delen Nick en ik onze brede kennis en ervaring.”

Meer weten over hoe organisaties hun L&D-strategie up to date krijgen voor de toekomstige uitdagingen? Beluister de podcast met Jan Rijken.  
 

 

 

49 Tools for Learning & Development
Jan Rijken, Nick van Dam
ISBN 9789462157323