Pot geld voor HR-tech blijft groeien

De budgetten voor HR-technologie blijven groeien. Massale investeringen in de employee experience blijven echter uit.

Voor HR-technologie is een steeds grotere pot met geld beschikbaar. Zo zegt 41 procent meer of veel meer geld uit te geven aan HR-technologie ten opzichte van vorig jaar. Bij 27,7 procent blijft het budget gelijk.

Dat blijkt uit het HR Digitaliserings-onderzoek 2018. Dit terugkerende, onafhankelijke en representatieve onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door de CHRO Community en Berenschot. 

Meer HR Digitaliseringsonderzoek 2018:
Employee experience HR-tech moet beter
HR meet eigen impact maar mondjesmaat
Tech-investering strookt niet met ambities
HR moet eigen tech-kennis bijspijkeren

Redenen voor investering in HR-tech

In wat voor zaken investeert HR dan vooral? De voornaamste investeringen gaan naar efficiency (77,1 procent). Andere bestemmingen: een betere ondersteuning van het lijnmanagement (65,1 procent) en kwaliteitsverbetering (62,7 procent). In de top drie belangrijkste doelstellingen zijn nauwelijks dingen veranderd ten opzichte van 2017, toen kwaliteitsverbetering op de tweede plaats stond. 

HR onderschat employee experience

Beduidend minder geld gaat naar een betere profilering met behulp van employee experience en employer branding (33,7 procent). Wel meer dan da resultaten uit het HR Digitaliseringsonderzoek 2017, toen dit op 24% stond. Toch blijft dit opvallend, omdat onder meer employee experience vaak wordt genoemd als een van de belangrijkste taken van HR vandaag de dag. 

Volgens Hans van der Spek, senior managing consultant van Berenschot, onderschat HR deze onderwerpen. ‘Kijk naar hoe organisaties werven. Vaak zijn ze op zoek naar werknemers met 21ste-eeuwse vaardigheden en kennis van hedendaagse technologie. Maar in vacatures wordt nog steeds gevraagd om je motivatie en cv te sturen naar een postbus.’ Kortom: niet compatible.

Kijk dus met een andere bril!

Een optimale employee experience vraagt dus om kijken met een andere bril. Van der Spek: ‘Het referentiekader van je medewerkers is het gebruiksgemak van Booking.com of Tikkie. Als je vanuit die gedachtegang naar je processen kijkt, dan zit je op een heel ander niveau. Je organisatie kan zich dan echt onderscheiden op de arbeidsmarkt.’

Lees ook: ‘Maak medewerkers verslaafd aan tech’

Dit betekent dat je niet je verouderde processen digitaliseert, maar ze juist optimaliseert met HR-technologie. ‘Werknemers kun je bijvoorbeeld declaraties laten indienen met een gedigitaliseerd formulier. Aan de andere kant zijn er ook digitale oplossingen waarbij ze alleen maar een foto hoeven te maken van een bonnetje.’

Verantwoording
Doel van het HR Digitaliserings-onderzoek 2018 is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-technologie; beleid, werkzaamheden en ervaringen van HR-professionals. In de zomer 2018 zijn de uitnodigingen tot deelname aan het onderzoek per e-mail verstuurd. Ook hebben we gebruik gemaakt van diverse internetsites en internetcommunities om de respons te vergroten. 
Deelname heeft op anonieme basis plaatsgevonden. De resultaten zijn niet te herleiden tot individuele respondenten. 101 respondenten hebben via het internet de vragenlijst ingevuld. Alle gegevens zijn gevalideerd en uitschieters geëlimineerd. De omvang van de steekproeven van alle in dit artikel gepubliceerde onderzoeken zijn voldoende groot om uitspraken te doen over gemiddelden van sectoren en/of functies in Nederland.

Zoekt u een totale oplossing met uw HR software of een HR tool voor een deel van uw HR? Ontdek nu de HRTech 100, dé HR Software & Technologie-database op CHRO.nl. Vind bij elke HR-technologievraag een passende HR software partner.

Gerelateerde artikelen