‘Zonder human touch word je een soort LinkedIn’
Op de foto:
Jacques van den Broek (1960).
CEO and voorzitter Executive Board
Benoemd in 2014
De eerste kwartaalcijfers van 2019 zijn veel beter dan verwacht. Goldman Sachs spreekt van “een goed eerste kwartaal waarbij de autonome groei op 0,5 procent uitkomt, waar de markt rekende op een krimp van 1 procent.” Volgens Goldman profiteert Randstad van betere trends in Europa en de rest van de wereld. Alleen de resultaten in Duitsland blijven iets achter vanwege de mindere prestatie van de auto-industrie daar.
Eerdere kritiek op het bedrijf toen concurrent Monster voor een bedrag van 400 miljoen dollar werd overgenomen, is inmiddels wel verstomd. Volgens topman Jacques van den Broek betalen inspanningen om Monster te stroomlijnen zich uit. “Je wilt altijd meer, maar ik ben ook hier niet ontevreden over.”
De resultaten van Randstad krijgen extra glans, vergeleken met de eerder deze week bekendgemaakte kwartaalcijfers van Manpower. Die branchegenoot toonde een autonome daling van de opbrengsten per werkdag van 2 procent.
In een interview met CHRO stelt chief human resources officer Jos Schut dat de digitale transformatie in de branche van doorslaggevend belang is, samen met die human touch. Bij die combinatie draait het om big data, analytics, artifical intelligence, rotobisering én de mens. Juist om daar stappen te maken, werd Monster gekocht.
“Hoe kun je ánders kijken naar talenten?”, vraagt Schut zich hardop af. “Het schaap met de vijf poten bestaat niet. Dus komt het neer op opleiding en training. En ook op arbeidsmigratie. Waar we vroeger mensen in Polen vonden, zoeken we nu al verder weg, onder meer in Oekraïne.”
Randstad heeft tijdens die digitale transformatie toekomstige veranderingen van de markt vol in het vizier. Nu is er bijvoorbeeld een schrijnend gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. Maar als de zelfrijdende truck straks op grote schaal zijn intrede doet, wie heeft er dan nog behoefte aan chauffeurs? Hoe school je ze om en naar wat voor job? “Daar moet je nu eigenlijk al aan denken, aan werken”, zegt CHRO Schut. “Op het huidige tekort aan mensen in de gezondheidszorg en in het onderwijs is ook veel te laat geanticipeerd.”
“Als de zelfrijdende truck straks op grote schaal zijn intrede doet, wie heeft er dan nog behoefte aan chauffeurs?”
Als de uitzendbranche de graadmeter voor de economie is, zijn de kwartaalcijfers van Randstad bemoedigend. Daar waar eerder nog op weinig goeds werd gerekend. “Randstad heeft een innovatiefonds, een digitale strategie en participeert in start-ups”, aldus de CHRO. “Wie past waar, wat past bij wie? Als je de human touch er buiten zou laten, word je een soort LinkedIn.”
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers werd opgemerkt dat in tal van sectoren nog altijd sprake is van krapte. Dat zich vertaalt in hogere lonen voor werknemers, die weer worden doorberekend aan klanten. Volgens topman Van den Broek zet die trend voorlopig door.
De CEO gaf onlangs een presentatie waarin duidelijk werd dat Randstad een wereld ziet van structurele tekorten aan werknemers. De inschatting van de wereldleider in de branche is een tekort van honderdduizend mensen per jaar. “Die war on talent zal door de krimp van de beroepsbevolking ook bij een toekomstige recessie niet verdwijnen”, aldus de CHRO van Randstad.
In een recent rapport van het CBS wordt ook aangegeven dat een drastisch tekort aan arbeidskrachten de uitzendbranche parten zal blijven spelen. ABN AMRO concludeerde vorig jaar dat het verdienmodel door dat tekort een beetje ‘op’ lijkt te zijn.
Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening, over de branche: “Technologie en economische groei of krimp zijn de dingen die ertoe doen bij structurele tekorten op de arbeidsmarkt. Binnen een horizon van drie jaar is dan de mate van economische krimp de belangrijkste variabele. We mogen dan wel te maken hebben met structurele tekorten bij een milde afname van de economische groei; bij een echte ‘2008-achtige’ crisis zullen we onvermijdelijk weer met hogere werkloosheidspercentages te maken krijgen.”
CHRO Jos Schut benadrukt dat het op de huidige arbeidsmarkt niet alleen om jonge mensen met nieuwe ideeën gaat. “Senioren hebben we nu én in de toekomst hard nodig”, is zijn overtuiging. “Verwaarloos ze niet! Inclusief, iedereen een kans geven, delen van visie, samenwerken. Onze strategie is altijd om medewerkers mee te nemen in de strategische ontwikkelingen en de besluitvorming.”
Lees ook: CHRO Randstad Global: ‘War on talent blijft’