Gaan Nederlanders vaker jobhoppen?

Mensen aanzetten om mobieler op de arbeidsmarkt te worden. Werkt dat? Randstad doet een poging.

Slechts 9 procent van de werknemers overweegt serieus van baan te wisselen, zo blijkt uit de laatste Randstad Werkmonitor. Echter, het aantal mensen dat graag iets anders wil doen zonder te weten wat, is vele malen groter. Hierdoor blijven zij zitten in de baan die ze momenteel uitoefenen, aldus Randstad.

Mensen bewuster maken van hun kansen op de arbeidsmarkt

Nu de arbeidsmarkt aantrekt en de kansen zich weer voordoen, breekt voor velen het moment aan om verder te kijken. Met het videoproject ‘100 dagen, 100 banen’ wil Randstad werknemers inspireren, de verscheidenheid van werk etaleren en mensen bewuster maken van hun kansen op de arbeidsmarkt.

De uitzendorganisatie zoekt momenteel een kandidaat die bereid is honderd dagen achter elkaar een andere baan uit te oefenen. Een filmploeg volgt de kandidaat, die vanaf eind februari dagelijks op het YouTube kanaal van Randstad verslag zal doen van zijn of haar werkervaringen.

Meer kans door uit te gaan van competenties en vaardigheden

Het project is bedoeld voor werkzoekenden, werkenden, mensen die zich oriënteren, starters en studenten en gaat door tot eind juli. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO van Randstad Groep Nederland: ‘We geloven dat iemand meer kans heeft op de arbeidsmarkt wanneer hij of zij uitgaat van competenties en vaardigheden. Die bepalen vooral welk werk je kunt doen.’

Iemands cv en werkervaring zijn niet allesbepalend, aldus Ten Hoonte. Met de dagelijkse videoverslagen moeten kijkers hierover aan het denken worden gezet. ‘Met 100 dagen, 100 banen helpen we mensen inzicht te geven op welke plekken hun talent nog meer tot zijn recht kan komen. We stimuleren te doen wat echt bij mensen past.’

Randstad zoekt ook bedrijven die de presentator een dag willen ontvangen om kijkers een blik te gunnen in het dagelijks reilen en zeilen van het bedrijf meldt de organisatie op haar eigen website.