Recruitment 2016: nu ook werven met Instagram?

Wie schaars talent hoog op de agenda heeft staan, had vorige maand naar Las Vegas moeten afreizen. Op 7 en 8 april vond daar het ERE Congres 'Data Driven Talent Acquisition' plaats.

Geert-Jan Waasdorp bezocht het meest toonaangevende recruitmentevent ter wereld. In zijn artikel “Internationale recruitmenttrends 2016” bespreekt hij de high-lights. Het draaide vooral om data, mobiele apps en recruitment als beleving. Grote verrassing: sociale media kregen weinig aandacht.  
 
Dat data een prominente rol speelden op het event kan niemand verbazen. Wereldwijd zijn volgens een recente peiling onder ruim 3000 organisaties meer dan 70 recruitmentsystemen in gebruik. Deze leveren een continue uitdijende berg aan data op.
Niet verrassend dus dat steeds meer organisaties de beschikbare recruitmentdata nu ook echt in hun eigen voordeel weten toe te passen. Zodanig dat dit daadwerkelijk leidt tot een hogere bezettingsgraad, meer grip op de interne en externe arbeidsmarkt en meer talent en kwaliteit.
Verder constateert Waasdorp dat “experience” steeds belangrijker wordt: werken, goed werkgeverschap en solliciteren worden steeds meer een beleving. Attentie, opvolging, communicatie, een soepel georganiseerd recruitmentproces en aandacht, het maakt allemaal het verschil in het aantrekken van talent.
‘The art of a good interview’
Wat ook opvalt is dat “echt communiceren” weer aan belang wint, dus face-to-face, met aandacht voor de mens achter het cv. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien verrassend, maar het bevestigt een geluid dat al langer klinkt, namelijk dat persoonlijk contact weer aan waarde wint in een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door online contact. Kort samenvat: met recruitmenttechnologie vind je de goede cv’s, maar om de kandidaat over de streep te trekken is ‘the art of a good interview’ nodig.
Dat het gebruik van sociale media nauwelijks aandacht heeft gekregen op het ERE Congres is tamelijk opmerkelijk. Want het gebruik daarvan in de VS laat interessante groeicijfers zien. Zonder overdrijven kun je stellen dat LinkedIn, Facebook en Twitter sinds hun lancering – in 2003, 2004 en 2006 – het recruitmentlandschap hebben herschapen.
 
LinkedIn verreweg het meest gebruikt
De Society for Human Resource Management (SHRM) peilt sinds 2011 hoe Amerikaanse werkgevers sociale media inzetten voor recruitment. In 2011 paste 56 procent van de organisaties hiervoor sociale media toe. In 2013 was dat 77 procent en nu doet 84 procent dat al. Daarbij is LinkedIn verreweg het meest gebruikte platform: maar liefst 96 procent van de organisaties kiest hiervoor. “Slechts” 66 procent gebruikt Facebook en 53 procent Twitter.
Bovendien zegt twee derde dit jaar actie te hebben ondernomen om zijn recruitmenttools geschikter te maken voor smartphone-gebruikers.
De top 3 van meest aangeboden apps voor mobiele apparaten zijn carrièresites, online vacatures en online sollicitatietools.
De belangrijkste redenen voor werkgevers om sociale media in te zetten zijn: het bereiken van latente baanzoekers (82 procent), het verbeteren van het werkgeversimago (77 procent) en het bereiken van kandidaten met specifieke competenties (71 procent).
Snapchat, Instagram en Pinterest ontdekt
Daarvoor zijn de grote drie echter niet meer toereikend. Steeds meer werkgevers experimenteren daarom met minder voor de hand liggende platforms. Jongere doelgroepen zitten op Snapchat, Instagram en Pinterest. Zij laten de “ouderwetse” grote drie links liggen.
Volgens Amerikaanse en Britse recruitmentspecialisten lenen Instagram en Pinterest zich goed om de kandidaat via foto’s en video’s iets te laten ervaren over de bedrijfscultuur, toekomstige collega’s, de werkplek, projecten die bedrijven uitvoeren, enzovoort.
Volgens Celinda Appleby, hoofd Global Recruitment Branding bij Oracle, zoekt 75 procent van de baanzoekers actief naar informatie die iets zegt over de werkgever achter een vacature.
“Online ervaring” gezocht
In 2016 vormen online kanalen voor iedere recruitmentcampagne ontegenzeggelijk de basis. Met dit verschil dat werkgevers online zoeken naar ervaring, en werkzoekende naar een “online ervaring”. De hamvraag is, wat we de komende jaren nog kunnen verwachten. Want het eind van deze ontwikkeling is voorlopig nog niet in zicht.
Toine Al
Publicist en HR-specialist