Rendement op vertrouwen

Goed werkgeverschap, en daarmee het bouwen van vertrouwen, is niet binnen één dag gerealiseerd. Welke stappen moet HR nemen? Best Practice: Incentro.

Het kost tijd om een vertrouwensrelatie op te bouwen en goed werkgeverschap als strategie binnen een organisatie te verankeren. Dit zorgt ervoor dat een constante focus op goed werkgeverschap en leiderschap op basis van vertrouwen de weg is naar blijvend organisatiesucces. Incentro, een IT-organisatie die het geluk van hun medewerkers centraal stelt, laat in hun businesscase zien waarom zij ervoor hebben gekozen om continu op goed werkgeverschap in te blijven zetten en wat voor resultaat dat heeft opgeleverd. Wat kan de organisatie doen om weer duurzaam organisatiesucces te realiseren?

Lees ook: Vertrouwen als basis voor goed werkgeverschap

Rond 2012 zag Incentro een dip in de werknemerstevredenheid. Het antwoord op de vraag lag voor Incentro in het centraal stellen van het geluk van hun medewerkers op basis van het model van Great Place to Work. Dit kwam erop neer dat Incentro eraan werkte om meer vertrouwen, trots en plezier in de organisatie te verankeren.

Het model van Great Place to Work beschrijft drie relaties:

– De relatie tussen de medewerker en het management, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

– De relatie van de medewerker en zijn of haar baan, gebaseerd op trots.

– De relatie tussen de medewerkers onderling, gebaseerd op plezier en kameraadschap.

Deze inspanning bleek niet voor niets. De resultaten:

VERTROUWEN in 4 jaar tijd: Trust Index score rond de 90%

GROEI in 4 jaar tijd: Aantal medewerkers gestegen met 99%

OMZET in 4 jaar tijd: Omzet gestegen met 92%

Wat deed Incentro precies?

Ricardo Semler, CEO van het Braziliaanse Semco SA, zorgde voor nieuwe inspiratie bij de board van Incentro. Semler beschrijft in zijn boek ‘Semco-stijl’* hoe hij op 21-jarige leeftijd het bedrijf van zijn vader overnam en zich verbaasde over de lage motivatie van de medewerkers. Hij dacht: dit moet anders kunnen. Hij bedacht een organisatiemodel gebaseerd op het geluk van de medewerkers. Als de medewerkers gelukkig zijn, en echt intrinsiek gemoti­veerd om naar het werk te komen, volgen de financiële resultaten vanzelf, was zijn overtuiging.

Gelukkige Incentronauten leveren excellente resultaten

Voor Incentro betekende deze inspiratie de doorbraak die het tij deed keren. Dit uitte zich in de volgende vi­sie: ‘Wij geloven dat gelukkige Incentronauten excellente resultaten leveren’. Om dit te realiseren nam de or­ganisatie het risico om te sturen op geluk in plaats van op geld, groei of rendement. Uiteindelijk is geld natuurlijk wel belangrijk voor de organisatie. Geld is nodig om de organisatie levensvatbaar te houden en om te kunnen investeren in het geluk van de medewerkers. Maar geluk gaat bij Incentro altijd voor geld.