Primeur: Neurowetenschappelijk ontworpen kantoor Zuidas moet werknemers onbewust stimuleren
Het doel van het kantoor is een plek te creëren waar mensen uit intrinsieke motivatie naartoe willen komen. Dit doel wordt verwezenlijkt door de inzet van neurowetenschap. Het kantoor bevat elementen die werknemers onbewust stimuleren, waardoor het beste in hen naar boven wordt gehaald.
Het wetenschappelijke onderzoek is uitgevoerd door neuromarketingonderzoeksbureau Neurensics, de grondlegger van neuromarketing in Nederland en verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek bestond uit profileringsgesprekken uitgevoerd door neurowetenschappers, en fMRI-scans bij zowel werknemers van Robert Walters als externe proefpersonen.
Op basis van de profileringsgesprekken zijn werknemersprofielen en daarbij horende associaties vastgesteld. Tijdens de fMRI-scans kregen proefpersonen kleuren, teksten, interieurstijlen en ander beeldmateriaal te zien, waarbij onbewuste reacties en emoties werden gemeten. De resultaten van het onderzoek zijn vertaald naar een kantoorinrichting.
Opvallende bevindingen
Uit het neurowetenschappelijke onderzoek kwamen enkele opvallende bevindingen naar voren, zegt Iris Koning, PR-medewerker van Robert Walters. “Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen het liefst willen overleggen in open ruimtes, bij voorkeur een omgeving die doet denken aan een restaurant. Zo werd de associatie ‘angst’ sterker toen de proefpersonen werden blootgesteld aan kleine hokjes en afgesloten ruimtes.
Bij het zien van de open ruimte werden de associaties betrokkenheid en vertrouwen versterkt. Daarom hebben wij bewust voor een zeer ruim opgezette en luxueuze horecagelegenheid gekozen. Dit was niet wat we hadden verwacht, omdat werknemers vaak zeggen dat ze interviews of gesprekken in een afgesloten hokje willen hebben.”
Voor trainingen blijkt een afgesloten vergaderruimte met traditionele inrichting (geen poespas, grijze muren) wel het beste te werken, aldus Koning. “Mensen dénken dat ze dit een saaie ruimte vinden om een training in te volgen, maar deze ruimte bleek wel het meest effectief te zijn.”
Leuke technische snufjes
Nog een opmerkelijke uitkomst was dat de extra technische snufjes die werden weergegeven op de moodboards die mensen te zien kregen in de fMRI-scan, angst opriepen. “Ook dit was verrassend, omdat je zou denken dat mensen high tech juist interessant vinden. We zijn daar dus minder mee aan de slag gegaan dan verwacht, maar we hebben alsnog genoeg leuke technische snufjes aangebracht. Zo past de werkplek zich automatisch aan jouw voorkeuren – denk aan de hoogte van het bureau en de stoel – aan zodra je daar incheckt met je telefoon.”
Het kantoor, ingericht door Hoogerwerf Projectinrichting, bestaat uit vier zones: de focuszone, de bufferzone, de oplaadzone en de rode zone. ‘De hybride werkomgeving, met de afwisseling waar werknemers behoefte aan hebben, creëren wij ín ons kantoor met deze zones’, aldus Jose Bokhorst, Managing Director Robert Walters Nederland. Ook heeft het kantoor een restaurant dat – zeer bewust – allesbehalve een doorsnee bedrijfskantine is. In elke zone worden mensen onbewust getriggerd door onder andere aroma’s, kleuren en beelden.
Nader onderzoek volgt
Door dit alles moet het welbevinden en het prestatieniveau van werknemers omhoog gaan. Bovendien zou de kantoorinrichting een gevoel van verbinding onder werknemers verhogen, waardoor zij sneller geneigd zijn om op kantoor te werken.
Maar of dit allemaal zo is? “We kunnen dit nu nog niet zeggen, aangezien het kantoor net twee weken in gebruik is. Wel gaan we over enkele maanden – op verschillende manieren – meten of het kantoor ‘succesvol’ blijkt te zijn”, zegt Koning. Het bureau wil mettertijd onder meer een geluksonderzoek uitvoeren (‘waarbij we wederom neurowetenschap inzetten’), KPI’s van werknemers monitoren, kijken naar de in- en uitstroom van het personeel en werknemers vragen wat ze van het kantoor vinden.