Slecht nieuws voor je team? Leuk is het niet, maar je kunt er het beste van maken

Hoe je slecht nieuws het beste kunt delen met je team en een betere leider en een beter mens kunt worden.

Soms moet je als leider slecht nieuws delen met uw team, zoals het annuleren van een project of het ontslaan van medewerkers. Dit kan een moeilijke en pijnlijke ervaring zijn, maar je kunt het op een verantwoordelijke, eerlijke, zorgzame en geduldige manier doen.

6 richtlijnen

In een artikel op de site van de Harvard Business Review geeft expert Joseph Grenny richtlijnen hoe je dit soort gesprekken het beste kunt voeren:

  1. Vertel het slechte nieuws direct en wees duidelijk. Vermijd omwegen of uitstelgedrag die de angst en schok alleen maar vergroten.
  2. Pauzeer na het slechte nieuws om mensen de tijd te geven om het te verwerken. Maak oogcontact en laat zien dat u aanwezig bent.
  3. Leg uit hoe de beslissing tot stand is gekomen. Toon respect voor de afwegingen en criteria die de leidinggevenden hebben gebruikt, en neem uw rol als vertegenwoordiger van de organisatie op u. Schuif de schuld niet af op anderen.
  4. Erken de impact en de emoties die het slechte nieuws veroorzaakt. Wees empathisch en validerend, niet minimaliserend of onverschillig.
  5. Sluit af met een uitnodiging voor verdere gesprekken en ondersteuning. Verwacht geen oplossing of applaus. Mensen hebben tijd nodig om hun gevoelens te laten evolueren.
  6. Volg je belofte van ondersteuning op met concrete acties. Blijf in contact met de mensen die door het slechte nieuws zijn getroffen, en toon interesse in hun welzijn en toekomstplannen.

Door deze principes te volgen, kun je niet alleen respectvol omgaan met de mensen die door het slechte nieuws worden geraakt, maar ook een betere leider en een beter mens worden, besluit Grenny.