Sollicitanten gebruiken steeds vaker AI voor het opstellen van hun sollicitatiebrieven en cv’s

Sollicitanten gebruiken steeds vaker taalmodellen zoals ChatGPT, Copilot en Gemini voor het opstellen van hun sollicitatiebrieven en cv's. Organisaties maken zich zorgen over de nauwkeurigheid van deze documenten, maar de meeste werkgevers ondernemen nog geen stappen en staan sollicitanten toe om dergelijke taalmodellen te gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van Tilburg University.

Het nut van de sollicitatiebrief en het cv wordt al jarenlang besproken, maar deze documenten worden nog steeds veel gebruikt: 94% van de bedrijven maakt gebruik van een cv (en/of sollicitatieformulier) bij de selectie, terwijl 80% een sollicitatiebrief verlangt. Vooral bij het opstellen van de brief en het cv gebruiken sollicitanten steeds vaker AI. Met behulp van een taalmodel kunnen deze documenten snel worden gecreëerd of verbeterd.

“Zo vindt 62% van de werkgevers dat het moeilijker wordt om de werkelijke kennis en vaardigheden van sollicitanten te beoordelen”

In het onderzoek werd organisaties gevraagd in te schatten hoeveel sollicitanten hun brief en cv met behulp van een taalmodel schrijven, zoals beschreven in een artikel van Tilburg University. De gemiddelde schatting was 29% voor de brief en 25% voor het cv. Gezien eerdere onderzoeken onder sollicitanten, lijkt het erop dat bedrijven het daadwerkelijke gebruik van AI nog onderschatten.

In 79% van de organisaties hebben sollicitanten de vrijheid om te kiezen of en hoe ze een taalmodel gebruiken, mits de informatie in de brief of het cv overeenkomt met de werkelijkheid. 11% van de organisaties verbiedt het gebruik van taalmodellen door sollicitanten. 18% van de organisaties geeft aan dat de kans op een sollicitatiegesprek kleiner is wanneer de sollicitatiebrief met behulp van een taalmodel lijkt te zijn geschreven. Voor 37% blijft de kans gelijk, en 23% zegt dat het afhangt van de functie. Bij het cv hanteren organisaties over het algemeen minder strenge regels.

Uiteenlopende zorgen over inzet taalmodellen

Veel werkgevers tolereren het gebruik van AI door sollicitanten, maar ze maken zich wel degelijk zorgen. Zo vindt 62% van de werkgevers dat het moeilijker wordt om de werkelijke kennis en vaardigheden van sollicitanten te beoordelen. Bijna de helft (49%) geeft aan dat taalmodellen sollicitanten kunnen aanmoedigen om minder authentiek te zijn.

Ook maakt 28% zich zorgen dat sollicitanten onbewust foutieve informatie kunnen verstrekken. Verder vindt 15% dat de privacy en vertrouwelijkheid van sollicitatiegegevens in gevaar komt, en 14% vreest dat sollicitanten opzettelijk foutieve informatie verstrekken. Toch is slechts 8% van de organisaties van plan te reageren op het gebruik van taalmodellen. Dit kan bijvoorbeeld door personeel te trainen in het gebruik van AI-tools en detectiemethoden of door selectiemethoden aan te passen.

“Een groot deel van de organisaties ontmoedigt het gebruik van taalmodellen nog niet. In deze gevallen raad ik sollicitanten aan om een taalmodel te gebruiken om hun sollicitatiebrief te verfijnen. Met behulp van een taalmodel kun je waarheidsgetrouw je kwaliteiten aantrekkelijker beschrijven, wat je kansen op de baan vergroot,” aldus Hoofdonderzoeker Djurre Holtrop van Tilburg University.

Beoordeling op leeftijd, geslacht, foto en cv-gaten

Dit onderzoek van Tilburg University is een vervolg op een onderzoek naar de werving- en selectiepraktijken in Nederland in 2023 . Vorig jaar bleek dat veel werkgevers discriminatiegevoelige kenmerken, zoals leeftijd, geslacht en foto’s, meenemen bij het beoordelen van cv’s. Dit is onveranderd: 30% beoordeelt de leeftijd, 16% het geslacht en 15% kijkt naar een foto. Dit jaar werd ook onderzocht of werkgevers ‘gaten in het cv’ beoordelen, en 65% blijkt dit te doen. Sollicitanten moeten zich dus goed bedenken hoe ze zulke hiaten presenteren.

Daarnaast is het aantal organisaties dat de social media van sollicitanten screent iets afgenomen. Ruim een vijfde van de selecteurs geeft aan dit te doen, waarbij ze vooral LinkedIn (97%), Facebook (60%) en Instagram (45%) controleren. In veel gevallen worden echter niet alle privacyregels nageleefd tijdens deze screening.