‘Sorry’ van de manager moeilijk geaccepteerd

Gedupeerde medewerkers die minder macht hebben dan de dader vergeven moeilijker, hetgeen de werkrelatie kan verstoren.

Op elke werkplek voelen mensen zich nu en dan onrechtvaardig behandeld na een conflict. Een verontschuldiging kan helpen het vertrouwen te herstellen en werkrelaties te normaliseren. Maar dat werkt alleen als de benadeelde partij tot vergeving bereid is.

Cynisme over goede bedoelingen
Een nieuwe studie door een team van wetenschappers, waaronder Marius van Dijke en Laura M. Giurge van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), toont aan dat excuses afkomstig van een leider die gewenste heilzame werking wel kan hebben. Maar het risico bestaat dat medewerkers cynisch zijn over de goede bedoelingen erachter.
Vergeving is zeer belangrijk in werksituaties, stelt Laura M. Giurge. Wrok blijven voelen na een excuus zonder vergeving kan stress-verhogend werken en het welbevinden aantasten. Op de lange termijn kunnen niet vergeven misstappen de samenwerking binnen teams verslechteren en de productiviteit van de organisatie aantasten, zegt de onderzoeker.

Minder bereid tot vergeven
Om te meten hoe de reacties van ‘slachtoffers’ op excuses worden beïnvloed door de macht van de overtreder, voerde het team twee enquêtes en een experiment uit. Uit alle resultaten bleek dat gedupeerde medewerkers minder bereid zijn tot vergeven als de overtreder een hoger geplaatste is.
Giurge zegt dat managers die zich moeten verontschuldigen zich ervan bewust moeten zijn dat een eenvoudige spijtbetuiging waarschijnlijk niet genoeg is. Naast het aanbieden van een verontschuldiging moeten zij ook proberen om onderliggend cynisme in hun teams aan te pakken.
Bijvoorbeeld door het bevorderen van een positieve werkomgeving met open communicatie. Alleen dan zal hun ‘sorry’ aanleiding zijn voor een ondergeschikte om hem of haar te vergeven.