Stedin scoort met Bedrijfsschool 

Stedin transformeerde van bedrijf met een wat stoffig imago naar plek waar jonge mensen graag werken. Toverformule van de netwerkbeheerder?  CHRO Marlies Knijnenberg aan het woord.

Eén van de speerpunten om in de war on talent belangrijke slagen te winnen, was de eigen Bedrijfsschool van Stedin. Marlies Knijnenberg, de net afgezwaaide CHRO: “Die opleiding komt nog uit de tijd dat we onder de Eneco paraplu opereerden. Op de Bedrijfsschool worden medewerkers opgeleid tot bijvoorbeeld allround monteur. Voordat iemand die laatste functie volwaardig mag vervullen, is hij – en ja ook zij – al gauw zeven jaar druk. Je mag nou eenmaal niet ‘zo maar’ aan het net sleutelen. Gelukkig heeft Stedin de school altijd in stand gehouden, ook tijdens de economische crisis.”

Inclusiviteit 
Door intern op MBO 2, 3 en 4-niveau op te leiden, werden ook vorderingen op het gebied van inclusiviteit gemaakt”, weet Knijnenberg uit ervaring. “Want in de Randstad, waar Stedin actief is, zijn veel VMBO-leerlingen van allochtone komaf. Ook de zij-instromers kenden een diverse achtergrond. War on talent, inclusiviteit… een win-win situatie! Ik gelóóf in diversiteit. De Stedin monteurs populatie, en ook steeds meer de rest van de organisatie, is anno 2019 een goede afspiegeling van onze maatschappij en van de regio. Ja, het tekort op de arbeidsmarkt lost het diversiteitsprobleem vanzelf op!”

Lees de volledige CHRO100-lijst

Over het belang van digitalisering voor HR: “Dankzij die voortdurend groeiende stroom aan data kunnen veel betere conclusies worden getrokken. Navigeren op onderbuikgevoelens is verleden tijd. Maar uiteindelijk maakt de mens het verschil in deze snel veranderende wereld en moet juist die mens de gegenereerde conclusies interpreteren en uitleggen. Want daar ligt uiteindelijk de sleutel.”

Talentontwikkeling
Net als bij de rol van de leidinggevende in het bedrijf, meent ze. “Want die heeft weer de sleutel als het gaat om sturen op prestatiemanagement en talentontwikkeling. Zij vormen voor HR de voorkant. HR ondersteunt hen in het plannen, bij prestatiemanagement en dus steeds meer met HR analytics. Om nog betere keuzes te kunnen maken. De achterkant wordt gevormd door goede digitale ondersteuning, met behulp van de juiste software en partnerships met leveranciers. Je hoeft niet alles zelf te kunnen. Dus zoek samenwerking met specialisten die waarde toevoegen.”
Individuele medewerkers moeten ook zelf goed over hun eigen loopbaan nadenken, is de overtuiging van marlies Knijnenberg. “Een mooi voorbeeld van energietransitie, van toepassing op de gehele sector: iedereen kent de discussie over aardgas. Wat ze zeker weten, is dat de toekomst anders wordt. Maar we weten nog niet hoe die er precies gaat uitzien. Gasleidingen die klaar zijn voor waterstof? Misschien. Zeker is wel dat je nú al moet anticiperen op technieken die nog helemaal niet bestaan… Als bedrijf, maar ook als medewerker.”