Stolt-Nielsen transformeert HR-processen met Oracle Cloud
Stolt-Nielsen, met Nederlandse vestigingen in Rotterdam en Moerdijk, timmert al ruim 60 jaar internationaal aan de weg. Of beter gezegd, aan het water. Want wat niet iedereen weet, is dat het aan de beurs van Oslo genoteerde Stolt-Nielsen wereldwijd de grootste vloot chemicaliëntankers heeft voor diepzee-, kust- en binnenvaart. Samen met de terminal- en tankcontainerdivisie zorgt het bedrijf voor het wereldwijde transport en de opslag van vloeistoffen, met name speciale en vloeibare bulkchemicaliën.
HR als business partner
Stolt-Nielsen is een innovatieve organisatie die het belangrijk vindt zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden om het leiderschap in de industrie te behouden in een steeds veranderende bedrijfsomgeving. Om dit te bereiken stelde het bedrijf in 2019 haar Workforce Vision samen. In deze Workforce Vision spelen de volgende vijf componenten de hoofdrol: inspirational leadership, recruitment & onboarding, talent management, learning & development en reward strategy.
Om de doelstellingen van deze Workforce Vision te realiseren was het noodzakelijk een transformatie in gang te zetten waarbij het een van de belangrijke speerpunten was om HR als business partner écht onderdeel te maken van de organisatie. Daarnaast wilde Stolt-Nielsen onder andere de tevredenheid van werknemers optimaliseren en het verloop minimaliseren. En dat is een beste uitdaging als je wereldwijd meer dan 5.000 werknemers in dienst hebt.
Personeelsverloop verlagen en betrokkenheid verbeteren
Om haar doelstellingen te bereiken was een transformatie van het HR IT-systeem nodig. Stolt-Nielsen’s keuze viel uiteindelijk op de HCM Cloud van Oracle, onder andere vanwege zijn grote functionele dekking, ingebouwde analysecapaciteiten, integratiemogelijkheden en lage eigendomskosten – aldus Michel Bresser, Global Business Application Manager bij Stolt-Nielsen.
Na de afronding van de implementatiefase kan het bedrijf terugkijken op de geboekte resultaten. Mede door de module personeelscompensatie en talentmanagement zijn de prestatiebeoordelingen, vergoedingen en andere voordelen inzichtelijker en gemakkelijker te beheren en kan toptalent gemakkelijker geïdentificeerd en gevolgd worden. Verder werden onder andere de successieplanning en de mobiliteit van werknemers geoptimaliseerd.
Meer tijd voor strategische taken
Dit alles heeft ertoe geleid dat het personeelsbehoud en de betrokkenheid zijn verbeterd. Daarnaast is de gemiddelde HR-verwerkingstijd ook nog eens met de helft teruggebracht en zijn de payroll- en bonusprocessen geautomatiseerd. En last but not least, doordat HR meer tijd over heeft voor strategische taken zoals strategic workforce planning én betere (voorspellende) analyses en rapportages kan maken op gebieden zoals performance management en talent management, is HR de strategische businesspartner geworden die een dynamische organisatie als Stolt-Nielsen nodig heeft.
Meer weten over Oracle Human Capital Management, bezoek dan de website.