Talentstrategie: leiders kiezen voor duurzame zakelijke impact bij werven nieuw talent

Randstad brengt de belangrijkste trends op het gebied van talent- en loopbaanontwikkeling in kaart.

Hoewel het economische klimaat onzeker is, blijven zakelijke leiders zich inzetten om waarde en zakelijke impact te creëren als het gaat om talent- en loopbaanontwikkeling. Dat is de voornaamste uitkomst van het pasverschenen Talent Trends Report 2023 van Randstad, gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 900 C-level en HR-leiders in 18 markten.

De belangrijkste conclusies uit het rapport:

1. Liever waardecreatie dan kostenbesparingen

Volgens het Talent Trends Report geeft 77% van de respondenten nu prioriteit aan waardecreatie, vergeleken met slechts 45% in 2022. Mike Smith, Chief Executive van Randstad Enterprise: “Werkgevers richten zich opnieuw op het behouden en aantrekken van werknemers met een mensgerichte, missiegedreven werkervaring.” Bovendien streeft 80% van de leiders naar een meetbare impact op de bedrijfsprestaties, een verschuiving van 11 punten ten opzichte van 2022. Tot slot erkent 77% van de organisatieleiders het belang van wendbaarheid van het personeelsbestand.

2. Zorg om tekort aan talenten

Bedrijven hebben toenemende moeite om de juiste kandidaten voor functies te vinden. 42% van de respondenten meldt dat dit een negatief effect heeft gehad op hun bedrijf, een record. Om cruciale functies in te vullen, scholen veel bedrijven bestaande werknemers om. Leiders richten zich meer op scholing en loopbaanbetrokkenheid (76%) en investeren meer in interne platforms voor talentmobiliteit (56%).

3. Technologie handig hulpmiddel

Bedrijven zetten technologie in om de werknemerservaring te versterken. Maar meer dan een hulpmiddel is technologie niet. Bedrijven die prioriteit geven aan werknemers zijn het meest succesvol met HR-techinitiatieven, ook succesvoller die de HR-technologie centraal stellen. Josh Bersin, industrie-expert, legt uit dat de ‘employee experience’ de kern moet zijn van elk talentensysteem. “Bedrijven moeten daarom ook de ’talent experience’ tot de focus van hun talentstrategie maken. Dat is de beste manier om je te onderscheiden in de concurrerende markt voor gespecialiseerde vaardigheden.”