Opkomst thuiswerken leidt tot herziening arbeidsvoorwaarden
Dit blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau. Driekwart van de werkgevers noemt de toename van thuiswerken als belangrijkste reden voor verandering. De krapte op de arbeidsmarkt is met 67 procent de op een na grootste oorzaak van verandering; bedrijven hebben moeite om personeel aan te trekken en te behouden.
Ruim een derde van de werkgevers (37%) geeft aan dat hun aanpak van het emotioneel welzijn van hun medewerkers het afgelopen jaar als een zwak punt is aangemerkt. Om dat te veranderen, zeggen bijna acht op de tien dat dit een belangrijke prioriteit is voor de komende twee jaar. De helft is van plan om ondersteuning op het gebied van mentale gezondheid uit te breiden.
Volgens Sander Kwint, Director Health en Benefits Nederland bij Willis Towers Watson, worden online gezondheidszorg, welzijnsapps en strategieën voor mentale gezondheid steeds meer aandachtsgebieden voor HR-leiders die het arbeidsvoorwaardenpakket willen vernieuwen.
“We zien ook een bredere verschuiving naar het erkennen van en tegemoetkomen aan individuele behoeften en omstandigheden. Een trend die deels gedreven wordt door de toegenomen aandacht voor inclusie en diversiteit.”
“Technologie maakt een meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte werknemerservaring mogelijk die verder gaat dan het aanbod van een paar standaard arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en verzekeringen.”
Ruim een kwart van de (27%) organisaties zegt inzicht te hebben in de wensen en behoeften van hun werknemers. De helft (51%) heeft momenteel geen duidelijke benefits-strategie, maar ruim de helft (54%) wil de komende twee jaar een op maat gesneden arbeidsvoorwaardenpakket opzetten.
Kwint vervolgt: “De pandemie heeft ervoor gezorgd dat veel werkgevers vanuit een ander perspectief naar hun arbeidsvoorwaarden zijn gaan kijken. Veel organisaties hebben te maken met een grote kloof tussen waar ze nu staan en waar ze willen staan, en het is essentieel dat ze goed naar hun personeel luisteren om uit te zoeken wat de beste manieren zijn om de werknemerservaring te personaliseren en te versterken.”