Top Employers 2020: maximale aandacht voor de employee journey
A.S. Watson, BASF en Pepsico mogen zich wederom een jaar lang Top Employer noemen. Donderdagavond 6 februari zijn de Top Employers 2020 bekend gemaakt tijdens het certificeringsdiner in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam.
Top Employers verrijken de professionele wereld met hun toewijding aan een vooruitstrevend HR-beleid en zijn daardoor erkend als ‘Employer of choice’. Ontdek hier welke bedrijven Top Employer zijn geworden in 2020.
Samen op reis
Vandaag de dag blijft het vinden en binden van talent nog altijd een uitdaging. Top Employers zien daarom steeds meer het belang in van een goede ‘employee journey’, een aandachtspunt dat in 2020 hoog op de prioriteitenlijst van HR staat. Deze relatief nieuwe reis is volop in ontwikkeling en dat zien we ook terug bij de Top Employers. Ook A.S. Watson, BASF en Pepsico zijn volop bezig met het implementeren en ontwikkelen van hun employee journey.
Achtbaan aan emoties
Een employee journey is de reis die medewerkers maken binnen de organisatie: vanaf het punt dat ze voor het eerst contact hebben tot en met het moment dat ze de organisatie verlaten. Gedurende deze reis zijn er zogeheten ‘moments that matter’ waarin de organisatie het gedrag of de mening van de medewerker over de organisatie positief of negatief kan beïnvloeden. Voorbeelden van deze belangrijke momenten zijn het sollicitatiegesprek, de eerste werkdag, contact met de leidinggevende, opleidingen, maar ook het exitgesprek. Een goed in-kaart-gebrachte employee journey faciliteert een cultuurverandering naar een enthousiaste, bevlogen en productieve organisatiecultuur, omdat het bewustwording creëert van de kracht en valkuilen in de organisatie.
HR meets Marketing
We kennen de term customer journey uit marketingland. De HR-variant, de employee journey, is bij steeds meer organisaties gemeengoed. Dat is fijn voor de medewerker én de werkgever, want ze plukken beiden de vruchten van een goede reis.
Zeker Top Employers maken voor het werven van nieuw talent meer en meer gebruik van technieken die ontstaan zijn binnen het domein van de (online-) marketing. Moderne recruiters maken bijvoorbeeld gebruik van persona’s om de gewenste kandidaat te targetten en zetten daarmee volop in op media kanalen die specifiek aansluiten. Een persona is een fictief gecreëerd persoon, die op het gebied van HR het verhaal van een specifieke medewerkersgroep vertelt. Ze geven handvatten bij het inrichten, managen of verbeteren van je interne communicatie of dienstverlening, bij besluitvorming én de uitvoering van plannen.
Rutger Steyerberg, Directeur Top Employers Institute Benelux: “We zien duidelijk dat HR en marketing steeds vaker hand in hand gaan. Het mooie van die samenwerking is dat ze van elkaar kunnen leren. Het ontwikkelen van persona’s is voor marketingmensen bijvoorbeeld gesneden koek, maar veel mensen uit de HR hebben nog nooit van persona’s gehoord. Die interne verbinding met ook de bedrijfsbrede strategie zorgt voor grote meerwaarde.”
Ga voor meer informatie naar het Top Employers Institute.