Vaardigheden en data, daar draait het anno 2018 om

Moeten we de rol van CHRO’s heroverwegen nu vaardigheden van medewerkers steeds belangrijker worden - en we niet meer om technologie en data heen kunnen?

Het vinden en behouden van toptalent in een omgeving waar kapers op de kust liggen om talenten weg te trekken, blijft top of mind van CHRO’s. Daarbij gaan we nog meer kijken welke specifieke vaardigheden nodig zijn om businessdoelstellingen te ondersteunen. Nieuwe technologie – en met name de digitalisering van werk en leven – leidt immers tot nieuwe soorten talent met nieuwe vaardigheden.

Geen bachelorgraad

Zo is een afgeronde studie HBO bijvoorbeeld geen voorwaarde meer voor een goede baan. Het gaat tegenwoordig veel meer om vaardigheden. IBM is daar een voorbeeld van. Zo’n 15 procent van de binnengekomen werknemers in de afgelopen jaren in de VS heeft namelijk geen bachelorgraad. Dat was een aantal jaren geleden ondenkbaar. 

Auteur: door Mark Judd is Vice President of Product Strategy EMEA bij Workday

Waar we ook niet omheen kunnen is dat technologie en data dit jaar weer een grotere rol gaan spelen als het gaat om diversiteit op de werkplek. Organisaties gaan daarom hun systemen voor human capital management verder omarmen.

Simpelweg omdat deze technologie inzicht geeft in de grote verscheidenheid aan data, waardoor patronen en trends worden ontdekt, successen en tekortkomingen snel inzichtelijk worden en het mogelijk wordt doelstellingen veel effectiever te volgen. Dergelijke tools helpen organisaties bij het in de schijnwerpers houden van diversiteits- en inclusietrends, wat cruciaal is voor de cultuur op de werkplek en zakelijk succes.

Ervaringen creëren

Werknemers zitten in poleposition, zeker nu de spanning op de Nederlandse arbeidsmarkt toeneemt en organisaties in 2018 de beste medewerkers willen behouden. Daarom gaan werkgevers meer een beroep doen op technologieën op het gebied van interne mobiliteit, crosstraining en loopbaanontwikkeling. 

Industrieanalisten stellen dat werknemerservaring dit jaar een hoge prioriteit moet hebben. “In dit digitale tijdperk wordt vooruitgang gedreven door mensen en ervaring”, zegt Richard McColl, wereldwijde Workday-praktijkleider van IBM. “Met andere woorden, uw organisatie heeft meer kans om te slagen als u de beste ervaringen kunt creëren voor uw klanten en werknemers. Het toenemend belang van ervaring betekent mogelijk ook dat we de rol van CHRO moeten heroverwegen. Hij moet nu actief zijn in een wereld van digitale beleving.”

Hoe dan ook, anno 2018 is één ding zeker: technologie is de sleutel om beter inzicht in onze medewerkers te verkrijgen en om ons te helpen om een meer divers en betrokken personeelsbestand te creëren.

Lees ook:
AI stuwt HRM in 2018 naar nieuwe dimensies
Zo overleeft de HR-peoplemanager het digitale tijdperk