Veel lippendienst voor diversiteit maar geen daden

Veel lippendienst voor diversiteit maar geen daden
HR-professionals zijn zich in toenemende mate bewust van de positieve gevolgen van een divers medewerkersbestand. Desondanks geeft de helft aan dat er binnen hun organisatie geen focus ligt op het actief voorkomen van discriminatie binnen de organisatie. 

Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot, Performa en AFAS Software onder meer dan tweeduizend HR-professionals. Bijna acht van de tien HR-professionals die actief sturen op diversiteit en inclusie stellen dat het oogmerk voor diversiteit aansluit bij hun maatschappelijke visie. 

Een andere reden om actief te sturen op diversiteit en inclusie is dat het ten goede komt aan de prestatie van teams en afdelingen binnen de organisatie. Ruim zestig procent noemt dit als belangrijke reden voor verandering in het beleid. 

“Bedrijven zien steeds meer voordelen van een diversiteit en inclusie-beleid, maar missen nog handvatten om dit inzicht in daden om te zetten”, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot. 

De wil is er maar de kennis lijkt te ontbreken, aldus het rapport. Slechts vier procent van de HR-professionals maakt gebruik van een anoniem werving- en selectieproces. 

Een kwart van de HR-professionals ziet aandacht voor diversiteit en inclusie als een mogelijke oplossing voor het probleem om geschikte mensen te vinden.  

Slechts 22 procent van de Nederlandse organisaties onderneemt echter actie om tot meer diversiteit en inclusie te komen. Op het prioriteitenlijstje van de HR-professionals staat het topic op een twaalfde plek. Vorig jaar nam diversiteit dezelfde plek in. 

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het openbaar bestuur ver vooroploopt ten opzichte van andere sectoren. 42 procent van de HR-professionals binnen het openbaar bestuur stuurt actief op diversiteit; n heel Nederland is dit percentage 22 procent.

Ook het actief tegengaan van discriminatie staat hoger op de agenda binnen de sector openbaar bestuur. 

Ruim een kwart van de Nederlandse organisaties (27 procent) is inmiddels bezig met het plaatsen van website- en vacatureteksten waarmee ze proberen tot een diverser medewerkersbestand te komen.