Verzuim winkelvloer stijgt met meer dan 30 procent
Het verzuim onder winkelpersoneel is in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot een gemiddelde van 5,9 procent.
Werknemers ervaren zware druk door wegblijvende klanten en een onzekere toekomst. Dat blijkt uit het landelijke onderzoek ‘Verzuim Retail 2015’, uitgevoerd door Capability, één van de grote ziekteverzuimspecialisten van Nederland.
Kijken in winkel, kopen op internet
Het verzuim in de retail ligt een stuk hoger dan het landelijke gemiddelde van 3,5 procent volgens CBS. ‘Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar ze bestellen die vervolgens op internet,’ zegt Titus Kramer, directeur van Capability. ‘Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigd gevoel.’
Ontbreken van baangarantie en verveling
Er zijn nog andere redenen voor de toename van het verzuim. Volgens Kramer draagt het ontbreken van baangarantie en verveling hier ook toe bij. Hoe minder klanten, des te minder het personeel te doen heeft.
‘Daarnaast zetten veel bedrijven kostenbesparende operaties in en nemen ze geen vaste krachten meer aan. Dit heeft zijn effect op andere werknemers. Het zorgt namelijk voor beperkte continuïteit in winkels.’
Verzuim hoofdkantoren beduidend lager
Opvallend zijn de grote verschillen tussen de hoofdkantoren en de winkels van bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde verzuim van hoofdkantoren op 3,1 procent ligt. Naast eerder genoemde redenen komt dat volgens Kramer ook doordat werknemers van het hoofdkantoor vaak meer betrokken zijn en dichter op veranderingen binnen de organisatie zitten.