Vitaliteit op de werkvloer: leg de nadruk op gezondheid
Rosanne Warmerdam heeft een missie. Ze wil meer gezondheid creëren in de wereld. Om die reden ging ze ook biomedische wetenschappen studeren in Leiden. Na haar studie merkte ze echter dat veel onderzoek vooral was gericht op de vraag: hoe kan ik ziektes oplossen?
“Dat is toch iets anders dan gezondheid creëren”, zegt Warmerdam. Daarom besloot ze vanuit haar bedrijf kennis te verzamelen over vitaliteit. Hiermee wil ze bijdragen aan een leefstijl en leefomgeving die de kans op ziekte verkleint. Voorkomen dus in plaats van genezen.
Ei van Columbus
Bij de preventie van zieke werknemers is het echter nog pionieren. Warmerdam: “Het ei van Columbus is hier nog niet gevonden. Het is voor bedrijven dan ook een grote uitdaging om een goed vitaliteitsprogramma op te stellen dat uitgaat van wat gezondheid echt om het lijf heeft.”
Toch zijn er vanuit de wetenschap veel nieuwe inzichten over gezondheid. Bijvoorbeeld over de kans om gezond ouder te worden. “Die wordt voor maar 20 procent bepaald door onze genen en aanleg. Daarnaast komt de overige 80 procent voor rekening van onze leefstijl en leefomgeving.”
Enorme impact
Dat we in een pioniersfase zitten, ontslaat werkgevers niet van hun verantwoordelijkheid. Integendeel, zegt Warmerdam: “Werknemers besteden ongeveer een derde van hun tijd op het werk. Daardoor kun je als werkgever niet ontkennen dat je enorme impact hebt op de gezondheid van je personeel.”
Ze noemt enkele gezondheidsuitdagingen. “De allergrootste is de balans tussen inspanning en ontspanning. We weten namelijk niet meer hoe we moeten ontspannen. Een ander probleem is langdurig zitten. We zitten soms wel veertien uur per dag, met alle nadelige gezondheidseffecten van dien.”
Gefundeerde visie
HR moet volgens Warmerdam dan ook in beweging komen. “Het belangrijk dat je investeert in kennis over gezondheid”, benadrukt de gezondheidswetenschapper. “Op die manier kun je een gefundeerde visie op dit onderwerp ontwikkelen. Daarmee ontdek je hoe de leefstijl en leefomgeving de gezondheid beïnvloeden.”
Een volgende stap is het maken van een gezondheidsstrategie. “Daarin kun je uitgaan van preventief denken. Bedrijven meten tot nu toe vaak het ziekteverzuim. In plaats daarvan kun je echter ook de nadruk leggen op gezondheid door juist dit te meten. Daarmee denk je niet in kosten, maar in kansen.”
Vaak heeft elk team zijn eigen purpose, leider en cultuur. Teams streven naar vrijheid en autonomie. Hoe zorgen we ervoor dat zij toch met elkaar verbonden blijven, een gedeelde purpose voelen en beleven? Ga hierover op 2 april met andere CHRO's in gesprek en meld je aan met code WLHR20.