Vooroplopen in IT-kennis betaalt zich uit
Deze succesvolle bedrijven maken ook meer werk van continu leren en bieden twee keer vaker online learning tools aan. Dat blijkt uit het recent gepubliceerde benchmarkonderzoek ‘Concurreren op IT-kennis’ van MyCademy, specialist in continu leren.
Hoofdvraag van het onderzoek was welk belang bedrijven hechten aan het continu ontwikkelen van IT-kennis en welk effect dit heeft op hun huidige en toekomstige succes.
Investeren in IT-kennis als kerncompetentie
Vrijwel alle bedrijven zien het belang van IT-kennisontwikkeling in voor de organisatie. Maar slechts een klein deel koppelt daadwerkelijk actie aan dat belang. Zo stelt 95 procent dat IT-kennisontwikkeling een continu proces is dat (verder) ontwikkeld moet worden. 58 procent geeft zelfs aan dit als een kerncompetentie te zien.
Dit vertaalt zich echter niet in investeringen in kennisontwikkeling. Slechts 7 procent van de bedrijven geeft aan continu leren te faciliteren, 23 procent heeft geen jaarlijks opleidingsbudget per medewerker en bij 52 procent van de bedrijven ligt dit slechts tussen de 500 en 1500 euro per jaar.
Maar dat het loont om te investeren in dit soort kennisontwikkeling, is evident: de ondervraagde bedrijven die wél investeren in IT-kennis, plukken daar ook de vruchten van. Succesvolle bedrijven zijn van mening dat hun IT-kennis voorloopt op die van concurrenten (22 procent versus 14 procent): een belangrijk concurrentievoordeel.
Boeien en binden
De ontwikkeling van (IT-)kennis is tegelijkertijd een belangrijke arbeidsvoorwaarde, zo blijkt uit het benchmarkonderzoek. De mogelijkheden die een bedrijf biedt om kennis te ontwikkelen staan voor werknemers op de derde plaats van arbeidsvoorwaarden, net achter een gezonde werk-privébalans en erkenning voor het werk.
Werken met de nieuwste technieken is een ander aspect dat IT’ers belangrijk vinden. Kortom: ook voor het boeien en binden van personeel is kennisontwikkeling van groot belang.
Maar: wel een cultuuromslag nodig!
Om continue IT-kennisontwikkeling te stimuleren zijn tools nodig, maar ook de organisatiecultuur moet gericht zijn op kennisontwikkeling, vertelt Patrick Kieviet van MyCademy. ‘Er zijn drie drivers voor succes van continu leren: cultuur, capability en commitment. Organisaties storten zich vaak op ‘capability’, dus op technologie, platformen en leermiddelen.
De culturele aspecten en het inbedden in de organisatie krijgen echter niet genoeg aandacht. Dat is jammer, want het gaat om een cultuuromslag die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is. Je moet van tevoren goed nadenken over opzet en uitrol, en continue begeleiding is essentieel.’
Best practice
Maar hoe ziet dat continue leren eruit bij die voorlopers? Voor IT-dienstverlener Conclusion (1250 medewerkers) is continu leren zoiets is als ademen: het gaat vanzelf. HR-manager Chiel van Geelkerken: ‘In de ICT-wereld moet je je kennis bijhouden en verder ontwikkelen om het verschil te kunnen maken voor klanten. We kijken met onze mensen steeds naar waar ze staan en wat ze aan opleidingen nodig hebben.
Het gaat ons om duurzaamheid en inzetbaarheid op de lange termijn, en om het delen van kennis. Als je iets hebt geleerd hebt, deel je dat bij Conclusion automatisch met collega’s én met klanten, zodat zij ook weer leren. Daar organiseren we bijeenkomsten voor, die vaak door medewerkers zelf worden geïnitieerd.’
Duidelijke rol voor HR
Directie, IT- en HR-directeuren moeten gezamenlijk aan de slag om continu leren te laten slagen. Er is een duidelijke rol voor HR weggelegd, zo valt te lezen in het onderzoek:
1. Breng in kaart hoe u IT-kennisontwikkeling faciliteert.
Zoek naar manieren om dit continu te doen. Vraag uw IT-medewerkers hoe zij het liefst leren. Alleen, in hun eigen tijd, of juist samen op het werk? Is het mogelijk om opleidingstijd op het werk en thuis 50-50 te verdelen? Dan wordt leren een gedeelde verantwoordelijkheid van medewerker en organisatie.
2. Creëer een cultuur die IT-medewerkers motiveert zichzelf te ontwikkelen.
Maak een plan dat beschrijft hoe u IT-professionals voor uw organisatie kunt behouden en hoe u aantrekkelijk bent voor nieuwe medewerkers.
3. Bied medewerkers een mix van (online) learning tools en kennisbronnen.
Als een medewerker gemotiveerd is om te leren, mag het hem niet ontbreken aan de benodigde middelen. Online tools hebben het voordeel dat zij altijd beschikbaar en vanaf elk device toegankelijk zijn.