Vrijer door flexibele arbeidsvoorwaarden

ManpowerGroup Nederland koos drie jaar geleden voor een gepersonaliseerd engagementplatform. Directeur Human Resources & Legal Kristel Buitink vertelt wat dat de HR-dienstverlener heeft gebracht.

Kristel Buitink rolde bij haar vorige werkgever Deloitte de wereld van HR in, om de HR service delivery goed te organiseren. Maar na bijna tien jaar HR bij Deloitte koos de bedrijfseconoom in 2015 voor ManpowerGroup Nederland. Eerst als manager corporate HR, om in mei 2017 directeur Human Resources & Legal te worden.

“De uitzendbranche geldt niet als de meest duurzaam aantrekkelijke bedrijfstak. Ze wordt, geheel onterecht, vaak gezien als een opstapje in de arbeidsmarkt.” Want arbeidsbemiddeling wordt als ‘leuk, om veel van te leren’ ervaren, waarna medewerkers hun employee-journey vaak voortzetten in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening.

“Ook bij ManpowerGroup geldt dat we in het eerste jaar al behoorlijk wat verloop zien,” zegt de HR-directeur. “Dan gaat het meestal om starters op de arbeidsmarkt, die soms andere verwachtingen van de job hadden. Daarom is het belangrijk dat we op een andere manier naar functies kijken. Dat we het maximale uit talent halen. Belangrijk voor de individuele ontwikkeling van mensen en om voor de organisatie de meeste toegevoegde waarde te creëren.”

Op het hoofdkantoor van ManpowerGroup Nederland in Diemen werken circa driehonderd mensen. Kristel Buitink (35) leidt hier haar team van dertig HR-professionals en heeft met ‘omgekeerde diversiteit’ te maken. “Zo’n 90 procent is vrouw op mijn afdeling, mannen zijn nu eenmaal geen gemeengoed in human resources. Diversiteit is belangrijk, maar uiteindelijk draait het altijd om de juiste persoon op de juiste plek!”

Potentials

Gevraagd naar wat Kristel Buitink bereikt heeft sinds haar komst naar ManpowerGroup, noemt ze als voorbeeld het succesvolle management-traineeship-programma. Dat heeft al een aantal topmanagers opgeleverd. En om zich te wapenen in de war for talent, biedt het bedrijf steeds meer medewerkers relevante opleidingen aan om snel stappen te maken.

“Twee keer per jaar betrekken we alle senior-managers om de succession planning, het ontwikkelen van potentials, te bespreken,” legt ze uit. “Wie zou wie kunnen opvolgen op cruciale posities? Die collega’s begeleiden we vervolgens heel actief, onder meer met learning on the job en opleidingen. Het werkt, managers denken heel actief na over toekomstig talent en zijn in de regel niet bang dat zo’n potential hun functie overneemt. Want ook voor hen zijn er weer nieuwe kansen.”

Nog zo’n belangrijke ontwikkeling bij ManpowerGroup Nederland waarop Kristel trots is: flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden. “We hadden vier verschillende pakketten. Sommige medewerkers hadden 27 vrije dagen, anderen weer 35. We wilden naar een voor iedereen geldende regeling. Daarvoor hadden we een partij van buiten nodig. Ik heb dat project van begin tot eind begeleid en na uitgebreid vergelijken voor aanbieder Benify gekozen. By far het meest actief en heel sterk in innovatief meedenken. Bovendien bleek het de enige partij die onze systemen kon koppelen en kon integreren.”

Buitenland

Die integratie verliep soepel en snel. Omdat Benify een grote internationale aanbieder van gepersonaliseerde engagementplatforms is, werd er niet geaarzeld daar waar nodig experts uit het buitenland in te zetten. “Ze dachten heel erg met ons mee. Zo werd er geregeld een Zweedse collega vanuit het hoofdkantoor van Benify ingevlogen. ‘Hoe zien jullie voorwaarden eruit? Hoe wil je het platform inrichten?’ Dat werkte in de praktijk heel fijn. Het inrichten van de HR-systemen is gecompliceerd, bijvoorbeeld als het over looncomponenten gaat. Dat heeft het Benify-team geweldig gedaan.”

Zowel de transitie van het beloningsproces alsook de acceptatie door het personeel bij ManpowerGroup verliep soepel. Jongere medewerkers omarmden Benify vrijwel onmiddellijk, collega’s die al langer in dienst waren na een korte tijd van gewenning ook. “De overgang naar het nieuwe reglement leidde niet tot weerstand bij onze medewerkers,” zegt Kristel Buitink.

“Hooguit tien mensen konden zich er niet in vinden en zetten geen handtekening. Een aantal tekende later alsnog voor het nieuwe reglement. De gehele implementatie duurde een jaar, extreem kort voor zo’n complex proces van harmonisatie. Let wel, het betrof negenhonderd mensen die een andere arbeidsovereenkomst kregen.”

Vijftien bovenwettelijke vakantiedagen aankopen of vrije dagen juist uitbetaald krijgen, voor een deel met een bruto-netto belastingvrij voordeel? “In Benify kan dat op heel toegankelijke wijze,” zegt de HR-directeur van ManpowerGroup Nederland. “Net als je persoonlijke budget laten uitbetalen en gebruiken voor een nieuwe fiets of een sportabonnement.”

Vrije dagen

“Het platform biedt veel vrijheid en wordt intensief gebruikt. Zo kun je je reiskosten optimaliseren door het restant dat je niet van je werkgever krijgt, uit je budget te betalen en daardoor bruto-netto-voordeel te krijgen. Of een extra pensioenstorting doen. In de praktijk zien we dat mensen met kleine kinderen vaak kiezen voor het aankopen van veel vrije dagen, en ook oudere collega’s vinden vrij zijn vaak belangrijker dan extra geld. Zo’n 99 procent van onze medewerkers had na de introductie van het platform al snel ingelogd.

En voor HR betekent één arbeidsvoorwaardenreglement minder werk, omdat er veel vaker dezelfde vragen worden gesteld en we minder administratie hoeven uit te voeren.”

Benify is er ook voor de nazorg. Zo houdt de platformleverancier de aandacht van medewerkers vast, bijvoorbeeld door kortingen aan te bieden op wellnessuitjes, elektronische apparatuur of een weekendje Parijs. En er zijn geregeld bijeenkomsten op het hoofdkantoor in Diemen om het platform nóg toegankelijker te maken, het gebruik te analyseren en extra energie te steken in groepen medewerkers die minder actief blijken.

Merkwaarden

Kristel Buitink werkt nu bijna vijf jaar bij ManpowerGroup. Waar ze over nóg eens vijf jaar bij de uitzender hoopt te staan? “Dan willen we het talent van zowel vaste medewerkers als flexwerkers nog veel meer gebruiken dan nu,” antwoordt de directeur HR & Legal. “We willen als werkgever dat flexmedewerkers het beste uit zichzelf halen. Talent laten we nooit onbenut. We care, we share, we dare. Dat zijn onze merkwaarden. Wij geven om onze klanten en kandidaten, we delen onze kennis en durven te vernieuwen. Dat is waar Manpower voor staat.”

Op de flexmarkt gebeurt van alles. Nieuwe wetgeving, nieuwe spelers, een steeds lastiger speelveld. “Je kunt wachten op echte disruptie van de markt,” zegt Buitink. “Maar de gevestigde orde – en daar hoort ManpowerGroup bij – behoudt haar bestaansrecht, omdat die over de netwerken, het volume en de klanten beschikt. De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans – bedoeld om de verschillen tussen vast en flex te verkleinen – heeft komend jaar een enorme impact.” En dus is er voor HR veel te doen.

“Geen jaar is hetzelfde,” zegt de HR-directeur. “We moeten voortdurend vernieuwen, voortdurend bouwen. Dat moet bij je passen.” Waarin ManpowerGroup zich onderscheidt? “Wij doen meer aan de kandidatenkant dan onze concurrenten. Zo word je bij ons altijd binnen 24 uur na solliciteren teruggebeld.”

Eindresultaat

Hoe Buitink haar manier van leidinggeven omschrijft? “Ik ben transparant, geef vertrouwen en daag mensen uit om het beste uit zichzelf te halen. Ik vind het belangrijk dat nieuwe HR-collega’s de context waarin ze werken begrijpen, de prioriteiten en grote lijnen kennen en niet verzanden in details, maar de langetermijnvisie behouden. Hoe resultaten worden geboekt, vind ik minder belangrijk. Maar het eindresultaat wel.”

Met het geven van vertrouwen bedoelt Buitink onder meer dat ze absoluut niet hoeft te weten waar iedereen op welk tijdstip is. “En omgekeerd weten medewerkers dat van mij ook vaak niet. Alleen als ik minder gevoel bij een situatie heb, kan ik meer controlerend worden. Maar dat gebeurt gelukkig steeds minder. Iedere HR-collega is anders en dat is alleen maar goed. Waar het om gaat, is dat ik hun talent optimaal benut.”

Bij ManpowerGroup is HR belangrijk. Dat kan ook niet anders in een organisatie waar alles om mensen draait. “Ik maak deel uit van de directie en werk heel intensief samen met onze algemeen directeur, financieel directeur en directeuren van de verschillende labels, zoals Manpower en Experis. Er is dagelijks afstemming; we delen hier met elkaar een kamer. Vaak zitten we op één lijn, soms niet. Maar we staan altijd open voor elkaars mening. Er is hier geen twijfel dat HR een uiterst serieuze gesprekspartner is en grote toegevoegde waarde heeft.”

ManpowerGroup heeft afgelopen jaren met PEAK-IT, CiberNederland, iSense en Salarisprofs een aantal standalone-acquisities gedaan. Integratie heeft plaats door ook bij de overgenomen bedrijven het gepersonaliseerde engagementplatform Benify in te voeren. “Daardoor is het samenvoegen gemakkelijker. De nieuwe partijen zien de voordelen van één systeem.”