Heeft u al een ‘hoger doel’?

Functieprofiel? Schrijven medewerkers zelf
Jonge multinationals die flink groeien, hebben een cruciale factor gemeen: een kristalheldere purpose. Iedere organisatie kan hiervan leren.

Bedrijven die een duidelijk doel of ‘purpose’ hebben, kunnen een energie ontketenen die de hele organisatie positief beïnvloedt. Leiders in deze organisatie geloven dat het hebben van een sterk organisatiedoel de betrokkenheid van medewerkers verhoogt, grotere productiviteit met zich meebrengt en een wendbaardere en duurzamere organisatie creëert. Maar ook kan het leiden tot meer vertrouwen van de maatschappij door de meer publieke rol die organisaties zo aannemen. 

Dat schrijft Subramanian Rangan, professor strategie en management aan Insead Business School, op de website van Insead. Rangan baseert zich op een rapport het World Economic Forum naar Multinationals in opkomende economieën en stelt een stevige purpose organisaties op drie manieren kunnen versterken. 

Magneet voor talent

Het gebrek aan goedgeschoold personeel groeit. Maar purpose gedreven manier van werken kan als een magneet werken voor toptalent. Of mensen via hun werk iets kunnen bijdragen aan de wereld om hen heen, wordt steeds belangrijker in de keuze voor een werkgever. Voor de millennials weegt dit betekenisvolle werk extra zwaar. Zeker voor bedrijven die nog weinig merkbekendheid hebben in de markt – en dus niet op de radar van talent staan – kunnen hiermee voordeel halen. 

Lees ook hoe schoonmaakbedrijf Asito het streven naar diversiteit en inclusiviteit gebruikt om talent aan te trekken. Lees het interview met HR-directeur Hans van Leeuwen

Minder loze managementpraktijken

Een duidelijk doel geeft bedrijven een duidelijke richting, waarmee sommige managementpraktijken mindere belangrijk of zelf overbodig worden. Het geeft met name snelgroeiende bedrijven een lokaal randje. Rangan omschrijft dit mooi met het voorbeeld van de Costa Ricaanse drankenproducent FIFCO, waarvan het doel is om ‘een betere manier van leven te brengen aan de wereld’. 

De snelle groei van het bedrijf leidde tot een complex stelsel van KPI’s en een obsessie met data. Nadat de organisatie zich organiseerde rond de purpose, bleken deze controlemechanismen lang niet meer zo belangrijk. Het heldere hogere doel gaf medewerkers een continue motivatie, waardoor het afrekenen op KPI’s minder belangrijk werd. Medewerkers wisten goed waar ze aan toe waren en wat ze bijdroegen aan het bedrijf, en dus aan de lokale gemeenschap. Zo creëerde de purpose een ontzettende motivatiekracht, die het bedrijf een sterke concurrentiepositie opleverde. 

Ook op Nederlandse bodem behoren bedrijven met duidelijke, aansprekende doelen tot de top. De Beste Werkgevers 2017-2018 die onlangs bekend werden gemaakt, hebben stuk voor stuk aansprekende doelen waardoor medewerkers weten wat ze bijdragen. 

Meer vertouwen van de gemeenschap

Een purpose gedreven aanpak kan consumentgerichte bedrijven bovendien een sterke imagoboost geven. Onderzoek laat namelijk zien dat wanneer consumenten moeten kiezen uit twee identieke producten – maar de ene geproduceerd op een maatschappelijk vriendelijke manier en de andere niet – een overweldigend aantal kiest voor het ‘verantwoorde’ product: 92 procent. Dit effect blijkt nog eens sterker te zijn onder millennials. 

Rangan noemt een voorbeeld van het Braziliaanse cosmeticamerk Natura. Het bedrijf heeft als purpose ‘welbeing well’ en produceert met inheemse natuurlijke ingrediënten, en gebruikt daarmee de eeuwenoude inheemse kennis van de natuur. Daarnaast is het oprichter en voorzitter van de Union for Ethical BioTrade. Hierdoor heeft het een sterke voorsprong op de concurrentie en groeit internationaal sterk: Natura heeft momenteel meer dan 1 miljoen resellers wereldwijd. (Bron: Insead Knowledge)