Wat is de ‘self-fulfilling learning prophecy’?
Door Cedric, Borzee, Senior Learning Advisor bij CrossKnowledge
Welke vaardigheden medewerkers nodig hebben, is voortdurend aan veranderingen onderhevig. De laatste tijd is het tempo waarin alles verandert alleen maar toegenomen. Dit gebeurt onder invloed van vier factoren: de toenemende digitalisering, het afnemende aanbod van talent, de dalende mobiliteit van geschoolde arbeidskrachten en de vergrijzing op de arbeidsmarkt. Organisaties die deze kloof niet weten te dichten, kunnen een nadelig effect zien op de bedrijfsdoelstellingen, wat uiteindelijk resulteert in een omzetdaling.
Ik geloof dat de oplossing voor deze uitdaging voor organisaties het omarmen van verandering is, en hiervan te profiteren door het in je voordeel te gebruiken. Dit kan alleen met een positieve houding ten opzichte van verandering en innovatie, waarbij het management het goede voorbeeld moet geven voor de rest van de medewerkers. Zij moeten worden aangemoedigd om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun professionele ontwikkeling en het opdoen van vaardigheden die ze nodig hebben voor de toekomst. Deze verandering zal helpen bij het leggen van de sterke basis, die nodig is voor het voortdurend up-to-date houden van vaardigheden en het professionaliseren van digitaal leren.
Ik ben ervan overtuigd dat de self-fulfilling learning prophecy een essentiële strategie is
De behoefte aan bij- en omscholing is een enorme strategische prioriteit geworden voor organisaties, zo blijkt uit de meeste recente CEO Survey van PWC. Volgens de onderzoekers kunnen organisaties ‘de vaardighedenkloof niet dichten tegen een betaalbare prijs, dus de noodzaak is duidelijk’.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat de self-fulfilling learning prophecy een essentiële strategie is voor deze uitdaging. Het is duidelijk dat om- en bijscholing van het personeel een self-fulfilling prophecy is; je haalt eruit wat je erin stopt. Om dit doel te bereiken, moeten organisaties de veranderingen omarmen en hun functie-eisen opnieuw vormgeven. Alleen dan kan er een organisatiebreed continuüm voor competentieontwikkeling worden gecreëerd. Dit betekent een enorme verandering die veel verder gaat dan Learning & Development als arbeidsvoorwaarde. L&D moet een sleutelpositie vervullen als facilitator en enabler.
Om de veranderingen op het gebied van inzetbaarheid te kunnen bijbenen en de vaardigheden van de medewerkers in uw organisatie op het juiste niveau te houden, is inzicht nodig in het huidige niveau van maturiteit op het gebied van digitaal leren. Dit legt een solide basis voor het creëren van een ongoing strategie. Onder digitale leermaturiteit versta ik het vermogen om continu veranderende zakelijke prioriteiten te bepalen; om actief de context van de mensen op de werkvloer te verkennen en te begrijpen; om de L&D-mentaliteit van het reactief aannemen van opdrachten te verschuiven naar die van business enablers; en om voortdurend te reflecteren en jezelf op basis van bewijs en resultaten te willen verbeteren.
In een volwassen digitale leeromgeving maken integratiemogelijkheden het mogelijk om het leersysteem te verbinden met het totale digitale ecosysteem van de organisatie. Dit omvat HR- en talent-suites en applicaties om samen te werken, zoals Microsoft Teams. Voor het succesvol in kaart brengen van de leerimpact zijn relaties net zo belangrijk als data. Als een organisatie volwassen wil worden op dit vlak, is nauwe samenwerking nodig met professionele partners om het analytisch framework in te richten en verder te verbeteren.
Op basis van de hiermee verkregen inzichten zal de organisatie vervolgens in staat zijn om prioriteiten te stellen en de juiste koers te bepalen, zodat ze medewerkers die vaardigheden bij kunnen brengen waarmee ze hun functie optimaal kunnen uitvoeren – zowel nu als in de toekomst.
Cedric Borzee is Senior Learning Advisor bij CrossKnowledge en heeft met diverse organisaties samengewerkt. Door deze unieke positie kent hij de uitdagingen en valkuilen waarmee organisaties in deze tijd geconfronteerd worden, bij het voorbereiden op en het aanleren van nieuwe vaardigheden bij medewerkers.