‘Wat zijn straks post-corona de lessons learned?’

Ook de uitzendbranche beleeft spannende tijden. Jos Schut, CHRO Randstad Global, vertelt hoe ’s werelds grootste dealt met de coronacrisis.

De impact van de coronacrisis is op tal van fronten ongekend. “Wij zijn actief in veel landen,” zegt CHRO Randstad Global, Jos Schut. “En zien in deze turbulente tijden uiteraard veel veranderingen in vraag naar ondersteuning in diverse sectoren. Sommige sectoren die we allemaal kennen, hebben het zwaar. Maar onze mensen werken ook in care, in food, in online, distributie. Waar juist nu topdrukte heerst.”

Jos Schut geldt als optimistisch, doener, extravert, positief, geliefd onder zijn mensen, iemand van ‘het halfvolle glas’; geen typische – lees introverte – CHRO. In een groot interview met CHRO Magazine legde hij eerder uit waarom Randstad ‘the war for talent’ wint. 

“HR staat bij ons voor openheid, voor het betrekken van mensen, voor diversiteit en inclusiviteit, voor helder communiceren, óók over strategische besluiten die we nemen.” 

Digitaal werken

Dat laatste – communiceren – is zeker ook nu, in de coronacrisis, van cruciaal belang. “Het grootste deel van onze mensen werkt vanuit huis, digitaal. Daar zijn we al een tijd heel ver mee, onze IT en digitale ondersteuning waren er gelukkig al helemaal klaar voor, die zijn absolute top. En het gaat goed, dat support geven aan klanten en kandidaten.”

We hebben sinds kort met Human Forward Randstad Radio zelfs ons eigen radiostation 

Niettemin creëert dat nieuwe werken ook uitdagingen. “Teams functioneren anders, móeten anders functioneren, even samen komen is er nu niet bij,” legt Schut uit. “We besteden daar veel aandacht aan. Met online sessies en video’s mindfulness, yoga, ontspanning. Met cursussen ‘hoe voer je virtuele gesprekken?’ We hebben sinds kort met Human Forward Randstad Radio zelfs ons eigen radiostation. Muziek op aanvraag, leuke interviews, bijvoorbeeld met mensen in de cure sector. Communiceren is, ook nu en hier, het toverwoord.” 

Beweging en gezond eten

De CHRO Randstad Global houdt dezer dagen de vinger aan de pols. Ook bij zichzelf. “Het is zaak gezond te blijven”, zegt de 51-jarige. “Want beweging en gezond eten zijn key in deze hectische tijden. En we willen er zijn voor die 38.000 medewerkers op onze kantoren, voor de 700.000 flexwerkers en contract-werknemers in al die 39 landen waar Randstad actief is.”

In gezinnen met kleine kinderen is thuiswerken vaak een uitdaging

Randstad kent een jonge populatie; consultants zijn vaak twintigers, single. “Die wonen – bijvoorbeeld in Azië – vaak klein, op een paar vierkante meters. Wij moeten zorgen dat ze gezond blijven, we moeten de verbinding behouden. En dan zijn er nog de gezinnen met kleine kinderen. Ook dan is thuiswerken vaak een uitdaging. We moeten connected blijven. En dat is in de praktijk bijna maatwerk.”

Ervaren door China 

Daar waar andere landen en bedrijven sinds ruim drie weken met het virus te maken hebben, geldt dat voor Randstad al een stuk langer. “Wij zitten in China, moeten dus al drie maanden met de gevolgen van corona dealen. Hebben sinds januari dan ook ons Global Crisis Team geactiveerd. Daarna volgden nationale crisisteams in elk van de landen waar wij opereren. 

“In dat eerste kwartaal van 2020 ging het virus op desastreuze wijze de wereld rond. Maar nu zijn er toch aanwijzingen dat de situatie in China verbetert, er lijkt sprake van een heel rustig herstelpatroon. Als dat klopt en volledig herstel nu ook drie maanden duurt, is dat toch een lichtpuntje aan het einde van deze lange tunnel.” 

Er lijkt in China sprake van een heel rustig herstelpatroon

Over lichtpuntjes gesproken: in zijn functie als CHRO Randstad Global ziet Jos Schut dat thuiswerken, door menigeen en vooral de oudere generaties tot voor kort bekritiseerd of zelfs verfoeid, wel degelijk ‘werkt’; resultaten en productiviteit wijzen dat uit.

Niet in oude gewoonten vervallen

Lessons learned, straks in het post-corona tijdperk? “Die lessen hebben wij deels nu al tot ons genomen. Dat thuiswerken heel goed gaat, is bij deze aangetoond. Natuurlijk blijft geregeld samenkomen, in teams de strategie bespreken bijvoorbeeld, belangrijk. Maar e-learning, online up-skilling en re-skilling bewijzen zich. 

“Zaak is straks niet in die oude gewoonten te vervallen. Hoewel ik denk dat zoiets bij Randstad, waar de generatiekloof door de vele jongeren veel minder groot is dan elders, niet snel zal gebeuren.” 

Maar aandacht en zorg, zeker voor de landen als Italië en Spanje is van groot belang, weet Jos Schut. Landen die – na China – het zwaarste zijn getroffen. “Er is nog steeds in veel landen waar wij werken onduidelijkheid en wij volgen de ontwikkelingen op de voet en passen ons aan waar dat nodig is.”

Economie staande houden

Voor Global HR is dé grote uitdaging om in elk van de 39 ‘Randstad-landen’ met eigen crisisteams en eigen maatregelen de situatie zo goed mogelijk te managen. Daarbij gebruik makend van de nationale steunpakketten en met als uiteindelijk doel: behoud van werkgelegenheid. 

Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en passen ons aan waar dat nodig is

“Pas als je positiviteit verdwijnt, als je leiders dat niet meer hebben, gaat het mis. Bij Randstad ondervinden we juist grote steun van leiders, en zowel intern als extern zien we commitment van onze klanten en veelal ook van de overheid. Dat geeft houvast. Waar het nu om gaat, is vanuit vertrouwen in de wetenschap het coronavirus te bestrijden. En op die wijze je teams, je mensen en je economie staande te houden.”