‘We gaan hier uiteindelijk sterker uitkomen’

Met de blik op de toekomst slaat Trigion - ‘s lands mooiste beveiligingsbedrijf - zich door de crisis. “De onderlinge samenwerking is door de crisis versterkt.”

“Een interessante periode,” antwoordt Arjen Kuijper op de vraag hoe hij terugkijkt op de afgelopen 6 maanden. “We hebben een aantal zaken kunnen versnellen. Een aantal zaken heeft vertraging opgelopen. En op onderdelen heeft de operatie duidelijk een dip gehad, maar ik ben ervan overtuigd dat we hier als familiebedrijf uiteindelijk weer goed uit gaan komen.” De Head of HR en directie-lid bij beveiligingsbedrijf Trigion benadrukt bij voorkeur de positieve kanten van de crisis. 

En die zijn er zeker voor het oer-Nederlandse beveiligingsbedrijf dat met circa 7.000 medewerkers een breed dienstenpakket biedt. Dat loopt uiteen van persoonlijke beveiliging tot en met fysieke diensten gecombineerd met technologie en data-intelligence. Daaronder vallen onder meer beveiliging, embrace hospitality services, crowd support, traffic support, airport caddy. 

Dat heeft een onverwacht positief effect gehad op onze strategie

Trigion is onderdeel van de Facilicom Group, een familiebedrijf van eveneens Nederlandse oorsprong met ruim 26.000 medewerkers. Toen Kuijper in 2018 de overstap naar Trigion maakte, was hij niet bewust op zoek naar een familiebedrijf, maar het stond wel hoog op zijn lijstje. Voor hem destijds een extra reden om ja te zeggen toen de functie op zijn pad kwam.

Samenwerking versterkt 

Ondanks de positieve toon van de HR-directeur heeft corona de afgelopen maanden tot veel onzekerheid geleid en een flinke impact op verschillende diensten zoals de beveiliging van evenementen en de caddy-service op Schiphol. “Daarnaast heeft de crisis de onderlinge samenwerking tussen verschillende afdelingen versterkt. En dat heeft een onverwacht positief effect gehad op onze strategie.” 

Trigion zet al enige tijd in op het stap voor stap veranderen van de dienstverlening. Daarbij worden naast traditionele manieren van beveiligen door fysieke diensten meer integrale oplossingen voor klanten geboden, door slim data en techniek aan de bestaande dienstverlening te koppelen. Zo wil het bedrijf veiligheid creëren. 

“Dat vergt goede samenwerking tussen verschillende afdelingen en daarvoor moet je loskomen van de silo’s, elkaar meer opzoeken en de dialoog aangaan. Essentieel is verder het ontwikkelen van meer ondernemerschap binnen de organisatie.”

Goed uitgepakt

Door de corona verliepen die contacten de afgelopen maanden noodgedwongen via online-bijeenkomsten. Kuijper: “Eigenlijk heeft dat heel goed uitgepakt, want daardoor bleken meetings tussen verschillende afdelingen sneller te organiseren. Teams krijg je online ook gemakkelijker op korte termijn bij elkaar. Er is geen reistijd meer, zodat je meer opties hebt om te vergaderen.”

Een ander voordeel van online werken: het management komt makkelijker in gesprek met de werkvloer. Dat creëert meer vertrouwen, waardoor teammanagers en teamleden meer ruimte en vrijheid ervaren. Kuijper: “Dat werkt motiverend. Want mensen kunnen hun eigen beslissingen nemen. Het gevoel van eigenaarschap bij teams en individuele medewerkers neemt toe. Voorwaarde is wel dat teams en medewerkers volledige toegang hebben tot alle relevante informatie. Dit verbeteren we nu door de betreffende processen te ondersteunen met behulp van Power BI.”

Ons wervingsproces is daarmee grotendeels corona-proof

Inmiddels is de behoefte om ook weer fysiek bij elkaar te komen wel gegroeid. Op een gegeven moment moet er ook weer creatief worden nagedacht over oplossingen. En dat gaat toch beter als je fysiek samenkomt: “Dan kun je iets tekenen op een flip-over, elkaars aanwezigheid en die gezamenlijke dynamiek voelen. Want dat ontbreekt juist online. Wat mij betreft gaan we straks toe naar een mix van online efficiency en de dynamiek van fysiek samenzijn.”   

Corona-proof werven

De HR-agenda zoals Trigion die voor corona had, is dus in wezen niet veranderd? “Eigenlijk niet. Het merendeel daarvan is gericht op de executie van de strategie, managers verbeteren, teams verbeteren, en dan de operationele onderwerpen. We hebben de afgelopen jaren sterk ingezet op recruitment. We gebruiken de online wervingstool Harver, waarmee de eerste stappen van het wervingsproces al digitaal waren geworden. En de daarop volgende stappen zijn dat sinds corona nu ook. Ons wervingsproces is daarmee grotendeels corona-proof.”
 
Al heeft ook de beveiliger de afgelopen maanden steun moeten aanvragen via de NOW-regeling, het vertrouwen in de toekomst is onverminderd groot. “We zien de continuïteit op de langere termijn niet in gevaar komen. Als familiebedrijf zijn we in staat realistisch met de situatie om te gaan. Wij zijn een sterk maatschappelijk betrokken bedrijf, dat zich committeert aan de belangen van alle stakeholders. Inclusief de medewerkers, de samenleving en de BV Nederland. Die betrokkenheid wordt mede gevoed doordat wij diensten verlenen aan publieke organisaties zoals de politie, de Dienst Justitiële Inrichtingen en het COA.”

Betrokken en bevlogen

Een van de doelstellingen van de organisatie is het vergroten van het werkgeluk van de medewerkers. Maar de vraag is of zoiets ook in crisistijd lukt. Kuijper is er stellig over: “Ja, juist wel. Want dat werkgeluk is impliciet gekoppeld aan onze kernwaarden. En die zijn in belangrijke mate gericht op persoonlijke groei in het werk. We streven naar een collegiale sfeer, dat medewerkers vertrouwen krijgen en echt eigenaarschap kunnen nemen. Dat maakt ze betrokken en bevlogen.”

Als beveiliger heb je een baan om trots op te zijn. Dat besef heeft onze medewerkers een enorme voldoening gegeven.

Bijkomend effect van de corona-crisis is dat het werk van beveiligers hierin van grote toegevoegde waarde is gebleken. Daarmee kwam de maatschappelijke erkenning van het vak in de lift. Kuijper: “Als beveiliger heb je dus een baan om trots op te zijn. Dat besef heeft onze medewerkers een enorme voldoening gegeven.” 

Verder investeert Trigion in de kwaliteiten van de leidinggevenden. Zij hebben immers een doorslaggevende invloed op de werksfeer en de voldoening bij de medewerker. Daarbij gooit corona momenteel wel wat roet in het eten. “Voor alle zekerheid gaan we nog maar even niet met al onze aankomend leidinggevenden voor een trainingsdag naar de hei. We hebben tenslotte niet alleen een verantwoordelijkheid naar onze medewerkers en hun gezinnen, maar ook naar onze opdrachtgevers.”

Mooiste beveiligingsbedrijf 

De belangrijkste lessen uit de voorbije maanden? Kuijper: “In elk geval dat het enorm belangrijk is om organisatie en medewerkers steeds een goed perspectief voor ogen te houden. Ons doel is het mooiste beveiligingsbedrijf van Nederland worden, als we dat al niet zijn. 

“Dat zorgt er namelijk voor dat onze medewerkers optimaal kunnen bijdragen aan de BV Nederland. Dat goede perspectief blijven benoemen geeft een gevoel van eenheid in de organisatie. Verder is het belang van meer flexibiliteit, meer vertrouwen en een betere balans tussen online en fysiek samenkomen zonder meer duidelijk geworden.”