‘Werkgeluk legt de basis voor organisatiesucces’
Voor het succes van elke organisatie is niets belangrijker dan trotse, betrokken medewerkers, zeggen Quinty Danko en Sybrich Willemsma. Zij beschrijven in hun boek een praktisch uitgewerkte aanpak om een bedrijf op te bouwen met een ‘kloppend hart’. Een succesvol bedrijf met medewerkers die graag het beste uit zichzelf halen.
Zo is de organisatie niet alleen succesvol maar draag je volgens de auteurs ook bij aan een menselijker maatschappij en wordt je die gewilde werkgever waarvoor talent in de rij staat. Over wat hun aanpak precies inhoudt, ging Toine Al met de auteurs in gesprek, te beluisteren via onderstaande podcast.
Persoonlijke ervaring
De auteurs weten waar ze over praten. Zij schrijven zowel vanuit persoonlijke ervaring als vanuit een professionele affiniteit met de praktijk van het ondernemen. Quinty Danko publiceerde eerder als journalist en hoofdredacteur van onder meer Financieel-Economisch Magazine (FEM), Management Scope en De Ondernemer over ondernemerschap en strategisch en HR-management. Momenteel werkt zij bij KPMG als Senior Advisor Pursuits & Insights.
Sybrich Willemsma had in het verleden uiteenlopende HR-functies bij onder meer Philips, DSM, ABN AMRO en snelgroeiende scale-ups. Sinds 2015 is zij Director Employee Experiences bij organisatieadviesbureau Happy Results.
Het ontwikkelen van een duurzaam en goed bedrijf begint voor de auteurs van binnenuit, dat wil zeggen door de mens centraal te zetten. Danko: “Wij geloven dat dit de enige manier is om bedrijven te bouwen met hart in de zaak, bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij waarin zij opereren.”
Wat gaat er nu niet goed in organisaties?
Quinty: “Er wordt te weinig gestuurd op vertrouwen en nog steeds veel op controle. Nu iedereen thuis werkt verergert dat. Dat maakt je als organisatie niet beter. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de werknemers het gevoel heeft flexibel te mogen werken en daarin vertrouwen krijgt van de werkgever. Terwijl vertrouwen en autonomie twee van de belangrijkste voorwaarden zijn voor werknemers om te kunnen werken met hart voor de zaak. Daarmee zet je de medewerker centraal.”
Sybrich: “Ook maken ondernemers vaak nog te weinig gebruik van alle talent, dat zij in de organisatie beschikbaar hebben. Vaak weten ze helemaal niet wat medewerkers allemaal nog meer kunnen dan wat zij doen in hun huidige rol. Zij zouden kunnen kijken hoe zij het aanwezige talent in de organisatie inzichtelijk kunnen maken en er gebruik van maken. Bijvoorbeeld niet alleen het management laten bedenken wat de organisatie nodig heeft maar alle lagen en ieder talent in de organisatie.”
Gaat dat op voor alle bedrijven of vooral voor de kleinere?
Quinty: “Nee, we hebben juist ontdekt dat de mens centraal stellen schaalbaar is. In ons boek portretteren we niet alleen kleinere bedrijven, maar ook bedrijven met meer dan duizend medewerkers. Een mooi voorbeeld is Hamilton Bright. Daar is het management erin geslaagd om de medewerkers centraal te blijven stellen, terwijl ze inmiddels de 1200 gepasseerd zijn.”
Sybrich: “Zeker bij grote organisaties is de behoefte aan hart in de zaak duidelijk aanwezig. Al is de uitdaging om dat voor elkaar te krijgen daar natuurlijk wel groter. En dat staat of valt vooral met goede communicatie en goede interactie. Dat is de basis. In grote organisaties is de neiging groter om alleen maar te zenden en onvoldoende te luisteren. Toch zijn er in grote organisaties voldoende mogelijkheden om hart in de zaak te krijgen.”
Beluister het hele interview via de podcast
Hart in de Zaak,
Business Contact
ISBN 9789047012948
De foto van Quinty Danko & Sybrich Willemsma is genomen door Jelmer de Haas.