Werkgeluk in vijftig jaar niet veranderd
We kunnen er hippe termen tegenaan gooien als employee experience. Maar uiteindelijk kunnen we de zaken die zorgen voor werkgeluk, al jarenlang terugbrengen tot dezelfde psychologische factoren. Dat stelt recruitmentbureau Hays.
1. Zinvol werk doen
Werk doen dat nut heeft, heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand. Voor werkgevers betekent dat ook het bedrijfsdoel omschrijven en uitdragen: wat is de missie van het bedrijf en waar wil je je voor inzetten?
2. Uitgedaagd blijven
Verveling is funest voor de motivatie. Een werknemer die uitgedaagd wordt, blijft vaak langer bij hetzelfde bedrijf. Dat vraagt om een wisselwerking: werkgever biedt ontwikkelkansen- en training aan, medewerker geeft aan als hij uitdaging nodig heeft.
3. Samenwerken
Een werknemer brengt vaak meer tijd door met collega’s dan met familie en vrienden. Daarbij zijn de relaties tussen mensen die van elkaar kunnen leren, het meest belangrijk op de werkvloer. Onderlinge banden kunnen zo hecht worden, dat het mensen zelfs ervan weerhoudt om weg te gaan. Faciliteer dat.
4. Erbij horen
Hoe langer iemand voor een bedrijf werkt, hoe groter de kans dat hij zich onderdeel van het geheel voelt (de organisatie). En: zich deels de oorzaak voelt van diens succes. Deze werknemers kijken uit naar de toekomst en de manier waarop zij kunnen bijdragen aan het succes van het bedrijf.
Arbeidscontract voor geluk
Dat deze factoren voor werkgeluk amper veranderen over de jaren is natuurlijk niet gek: het zijn feitelijk allemaal basisbehoeften uit de piramide van Maslow. Het realiseren van dit werkgeluk daarentegen is voor veel werkgevers minder vanzelfsprekend. HR-directeur Pascal Verheugd van cateringbedrijf Hutten weet hoe dit moet. Hij rolde werkgeluk uit via het HR-beleid.
Bij Hutten weet HR werkgeluk namelijk te concretiseren in werkbare instrumenten. Wanneer mensen in dienst treden, krijgen ze geen arbeidsovereenkomst, maar een vitaliteitsovereenkomst. Eigenlijk is dit het vaak ongeschreven psychologische contract, maar dan op papier. Dit ‘geluksdocument’ vormt de basis voor de samenwerking tussen medewerker en leidinggevende. Het is zelfs het uitgangspunt in het performancemanagement, waarbij medewerkers hun leidinggevende beoordelen op het faciliteren van dit geluk.
Het levert de organisatie harde resultaten op, onder andere 37 procent minder verloop en 25 procent minder verzuim. Lees alle resultaten in het artikel De ROI van werkgeluk bij Hutten.