Zakelijk is persoonlijk: hoe de werkvloer verandert
Een bedrijf heeft niet zozeer een personeelbestand. De organisatie is opgebouwd uit individuele personen met elk hun eigen wensen, vaardigheden en eigenaardigheden. HRM-verantwoordelijken en CHRO’s zullen zich meer dan ooit moeten inspannen om, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, een cultuur te creëren waarin die mensen zich thuis en gewaardeerd voelen en waar ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat is beter voor de medewerkers en beter voor het bedrijf.
Auteur: Erik ten Bruggencate, Country Manager Benelux bij Workday
Medewerkers die zich prettig voelen in de organisatie, presteren beter en zullen meer betrokken blijven. Prettig voelen gaat eigenlijk nauwelijks over salaris – hoewel dat wel goed moet zijn – maar veel meer over zaken als diversiteit, digitalisering en een ‘medewerker voorop’-gevoel. Dat zijn thema’s waar medewerkers waarde aan hechten, in dit alsmaar verschuivende werklandschap.
Diversiteit is meer dan een label
De overheid hamert op diversiteit op de werkvloer en bedrijven vinden het ook een mooi streven. In de praktijk wil het daarmee nog niet zo vlotten. Maar diversiteit is geen label of optelsom. Diversiteit is de mix van unieke eigenschappen van ieder individu: achtergrond, perspectief, ras, geslacht, seksuele voorkeur, fysieke mogelijkheden, nationaliteit, vaardigheden en nog veel meer zaken.
Het is belangrijk om als CHRO met een brede blik naar diversiteit te kijken en je ook te realiseren dat diversiteit in het ene land of werelddeel heel anders uitpakt dan in het andere. De blik op diversiteit is ook divers, om het zo maar eens te zeggen.
Digitalisering is topprioriteit
HR moet digitaliseren. Daarin zit geen ruimte voor twijfel of terughoudendheid. De uitdagingen voor HR zijn groot en de mogelijkheden van nieuwe technologie zijn enorm. Deze ontwikkelingen kunnen tot onzekerheid of keuzestress leiden, maar welbeschouwd is dit juist een fantastische tijd om actief te zijn in HR.
Veel activiteiten die voorheen handmatig gedaan moesten worden, kunnen worden geautomatiseerd, waardoor tijd en ruimte ontstaat voor meer strategische zaken. En de softwareoplossingen worden steeds gebruiksvriendelijker en lijken meer en meer op de toepassingen van thuis. We gaan ook richting ‘mobile first’ en het zal niet lang meer duren voor toepassingen als Siri en Alexa hun intrede doen op de werkvloer.
Medewerkers eerst
De parallellen tussen klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid zijn erg groot. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van Accenture uit 2017. “Een optimale service voor klanten levert loyaliteit en extra omzet op. Een uitstekende ‘beleving’ voor medewerkers helpt om talenten aan te trekken en binnen te houden, en leidt tot meer betrokkenheid en productiviteit.”
Als je dat samenvoegt, kun je zeggen: blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dus een ‘medewerker voorop’-strategie levert aan alle kanten voordeel op. En zo’n strategie kan veel vormen hebben: van carrièreondersteuning tot en met welzijnszorg.
Er bestaat zoiets als een geluksfactor. Geluk leidt tot meer productiviteit. Bij Workday is zo’n ‘happiness quotient’ in het beleid verankerd: we besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan een goede work/life-balance voor medewerkers, met als resultaat een positieve werksfeer waarin men zich prettig voelt.
In 2015 werd ook al aangetoond (pdf) dat als teams zich prettiger en gelukkiger voelen, er meer en beter werk uit hun handen komt. Er blijkt een sterke correlatie tussen de organisaties die goed scoren bij de Fortune 100 best Companies to Work for en de organisaties die zakelijk goed presteren.
Toch zou dat niet het belangrijkste doel moeten zijn om ervoor te zorgen dat medewerkers zich prettig voelen. Je doet dat omdat dat gewoon het juiste is. Je zorgt voor een prettige werkplek, omdat je graag wilt dat je medewerkers een prettige, diverse en stimulerende werkplek hebben. Punt.