Zo besmettelijk is wangedrag
Die vraag stelden researchers Stephen Dimmock en William C. Gerken zich in hun recente onderzoek naar hoe medewerkers slecht gedrag van elkaar overnemen. Het antwoord geven ze in hun artikel op Harvard Business Review: groot.
Voor medewerkers is het namelijk eenvoudiger om slecht gedrag van elkaar over te nemen, dan goed gedrag. Wanneer managers dit onderschatten en dus op z’n beloop laten, kan dit zelfs een volledig gezonde bedrijfscultuur aantasten.
Flinke olievlekwerking
Maar hoe werkt dit besmettelijke effect? Daarvoor deden Dimmock en Gerken onderzoek onder fusies tussen financiële adviesbedrijven die allebei meerdere vestigingen hadden. Door deze fusies werden medewerkers blootgesteld aan nieuwe collega’s, en dus aan ‘besmettingsgevaar’. Slecht gedrag van medewerkers bepaalden de onderzoekers aan de hand van klachten van klanten en verloren arbitragezaken.
De conclusies zijn flink. Wanneer medewerkers in aanraking kwamen met slecht gedrag van nieuwe collega’s, waren zij 37 procent meer geneigd hetzelfde gedrag te vertonen. Dit heeft dus een vermenigvuldigende werking van 1.59. Oftewel: elk geval van wangedrag resulteert in een extra 0.59 gevallen door collega’s. Wie het zo bekijkt, ziet hoe dit zich als een olievlek kan verspreiden.
Dezelfde incentives?
Waarom is dit zo? Daarover geeft het onderzoek geen uitsluitsel. Maar Dimmock en Gerken vermoeden dat dit te maken heeft met het ‘peer-effect’, waardoor medewerkers elkaars gedrag en normen overnemen. Maar dit kan bijvoorbeeld ook komen doordat medewerkers dezelfde incentives te wachten staan.
Nog twee opmerkelijke zaken: het besmettingsgevaar bestaat los van beïnvloeding van de manager. Bovendien blijkt het effect bijna twee keer zo groot te zijn wanneer een medewerker gaat samenwerken met een nieuwe collega van dezelfde etniciteit. Onlangs bleek bovendien dat wanneer minderheden op de werkvloer onderpresteren, dit vaak komt door hun collega's.
De oplossing
En dan de hamvraag: hoe voorkomt u dit? Voor managers is het zaak te snappen waarom hun teamleden dezelfde keuzes maken of niet. Gezien de aard van dit soort overdraagbaar gedrag, kunnen zij kennis en sociale normen (die aan wangedrag worden gelinkt) zelf ook het beste overdragen via informele ontmoetingen – en dus niet via een briefing in de mail of iets dergelijks.
Een aandachtspuntje voor organisatieleiders en HR, want het kan gevolgen hebben voor het vormen van de hele bedrijfscultuur. (Bron: HBR.org)