Zo creëert u openheid over psychische gezondheid

Psychische gezondheid is een heikel onderwerp. Nieuw onderzoek laat zien wanneer en hoe u openheid hierover creëert op het werk.

Psychische aandoeningen zijn niet ongewoon. Volgens cijfers van het Trimbos-instituut blijkt namelijk dat vier op de tien mensen ooit in hun leven één of meerdere psychische aandoeningen hebben gehad. In de afgelopen twaalf maanden ging het om ongeveer een op de vijf mensen.

Het is dan ook niet ondenkbaar dat sollicitanten of werknemers worstelen met hun psychische gezondheid. Het onderzoek van dr. Evelien Brouwers en collega’s (Tranzo, Tilburg University) laat zien wanneer openheid hierover verstandig is en wat de beste wijze van communiceren is.

Positieve en negatieve uitwerking

Openheid over psychische gezondheid kan aan de ene kant een positieve uitwerking hebben. Het kan bijvoorbeeld leiden tot meer begrip en werkaanpassingen. De andere kant van de medaille is dat het kan leiden tot stigma en discriminatie, vooral tijdens de werving en selectie.

Wanneer is openheid verstandig?

Onder meer HR-managers en ervaringsdeskundigen is daarom gevraagd wanneer openheid verstandig is. Volgens het onderzoek zijn zij het erover eens dat werknemers of werkzoekenden beter niet open kunnen zijn wanneer psychische problemen geen invloed hebben op de werkzaamheden.

Vanuit hun eigen perspectief bezien is men eigenlijk wel voor openheid, maar ieder vanuit een ander belang. Mensen met psychische problemen zijn bijvoorbeeld liever eerlijk. HR-managers geven echter de voorkeur aan openheid, zodat men de betreffende sollicitant eventueel kan afwijzen.

Wijze van communiceren

Of openheid goed of slecht uitpakt, hangt volgens het onderzoek af van veel factoren. Daarbij is het vooral belangrijk hoe de werknemer of werkzoekende communiceert. Goede communicatie over psychische gezondheid heeft vijf belangrijke kenmerken:

  • een juiste timing (bij voorkeur niet tijdens de sollicitatie);
  • selectieve openheid (niet iedereen, wel aan diegene die je vertrouwt);
  • zorgvuldig overwogen inhoud van de boodschap;
  • stijl van communiceren (met respect voor de werkgever);
  • een goede voorbereiding.

De onderzoekers verwachten dat meer aandacht hiervoor positieve effecten heeft. Zo zou het een boost kunnen geven aan de duurzame inzetbaarheid van mensen met psychische problemen. Daar komt bij dat mensen voor hun gezondheid sowieso baat hebben bij betaald werk.

Bron: Tilburg University

Vaak heeft elk team zijn eigen purpose, leider en cultuur. Teams streven naar vrijheid en autonomie. Hoe zorgen we ervoor dat zij toch met elkaar verbonden blijven, een gedeelde purpose voelen en beleven? Ga hierover op 2 april met andere CHRO's in gesprek en meld je aan met code WLHR20.

Gerelateerde artikelen