Zo matcht het met kandidaten met een ‘rugzak’
Olympia Werkvertrouwen is een expertisecentrum dat zich richt op een match tussen kandidaten met een achterstand tot de arbeidsmarkt en opdrachtgevers. Het zorgt ervoor dat de doelgroep die felbegeerde baan niet alleen vindt, maar ook behoudt.
Dat gebeurt door de kandidaten actief en op de werkplek zelf te begeleiden. Om die doelstelling te bereiken, is er voortdurend contact met gemeenten, uitkeringsinstantie UWV en WerkgeversServicepunten.
Marcella de Muinck, directeur van Olympia Werkvertrouwen: “Het gaat erom dat mensen meedoen op die arbeidsmarkt, dat ze vertrouwen en zekerheid hebben over hun loopbaan. Het is onze diepgewortelde overtuiging dat iedereen waarde kan toevoegen aan onze samenleving. En werk kan doen dat er echt toe doet, waardoor groei van mens, bedrijf en maatschappij wordt gerealiseerd.”
Vaste baan
De Muincks afdeling heeft in twee jaar tijd ruim 1100 kandidaten richting een vaste baan begeleid. Naast productie, techniek, administratie en overheid ligt de nadruk op logistiek en contactcenters. In die sectoren is namelijk sprake van veel instroombanen.
Kandidaten die dankzij het expertisecentrum werk vinden, zijn bijvoorbeeld mensen die lang in de bijstand zitten, jongeren zonder startkwalificatie, statushouders, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking en ex-gedetineerden. Elke groep vergt andere, specifieke begeleiding.
De Muinck: ”Die begeleiding is heel divers en persoonlijk. Bij statushouders bieden we extra hulp op de werkvloer, bijvoorbeeld door kandidaten wegwijs te maken in sociale aspecten. En met taalcursussen. Soms gebruiken we spiekbriefjes waarop werkinstructies in hun eigen taal en in het Nederlands staan vermeld.”
Focus op competenties
“Bij Olympia vinden we dat iedereen ertoe doet”, vervolgt ze. “We willen daarom bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Met Werkvertrouwen hebben we een oplossing gevonden die daarbij helpt.”
De Muinck hanteert maatwerktrajecten om kandidaten te plaatsen. Insteek daarbij is altijd ‘Wat heeft die persoon nodig?’ “Kandidaten reageren vaak op onze personeelsadvertenties, de matchmaking met opdrachtgevers gaat goed. De verschuiving van focus op het cv naar competenties maakt dit mogelijk”, aldus De Muinck.
Helpen en ontzorgen
“Soms is er in het begin wat angst bij opdrachtgevers. Vooral voor regeldruk en het aanvragen van voorzieningen. Hierbij helpen en ontzorgen wij. En nee, een statushouder met een taalachterstand laat je niet werken als tekstschrijver. Maar hij of zij kan bijvoorbeeld wel aan de slag als productiemedewerker en opgeleid worden tot basisoperator.”
Langdurig werklozen kampen vaak met schulden. Ook daar springt Olympia Werkvertrouwen op in. “Die groep vraag om weer een heel andere aanpak”, aldus De Muinck. “Als we vermoeden dat iemand in de schulden zit, benaderen we haar of hem actief. Daarbij krijgen we de hulp van DOORZAAM.”
“Bij jongeren zonder startkwalificatie focussen we op kortdurende scholing en ontwikkeling. Dat pakken we op met scholen en andere opleiders. Kandidaten met een beperking, fysiek of mentaal, worden begeleid door intercedenten met kennis van de doelgroep. Zij kijken bijvoorbeeld, waar nodig, naar aanpassing van de werkzaamheden.”
Geduld en creativiteit
De Muincks team werkt nauw samen met de 700 medewerkers van Olympia Nederland in de 130 vestigingen, verspreid over het land. Zo’n 70 procent van mensen die uit de WW komen, zijn na twee jaar nog altijd aan het werk. Voor hen met een handicap blijven dat vaak flexibele arbeidsplaatsen, ook vanwege die al eerder genoemde regelgeving.
De Muinck zegt dat je ‘iets met de doelgroep moet hebben’, om in dit bemiddelingswerk te excelleren. “Geduld en creativiteit zijn essentieel. Zelf heb ik sociale en culturele antropologie gestudeerd. En dan heb je bijna automatisch iets met minderheden en kwetsbare doelgroepen. Het gaat erom maatschappelijke processen te doorgronden. En wat onder de streep blijft staan: iedereen heeft recht op werk.”
Voor Olympia Nederland is het expertisecentrum Werkvertrouwen niet het grote verdienmodel. “We verdienen ons geld met uitzenden, extra's als subsidies investeren we terug in de doelgroepen in de vorm van begeleiding, scholing, werkplekanalyses en de doorontwikkeling van Olympia Werkvertrouwen. Het blijft commercieel, maar met een grote maatschappelijke verantwoording.”
Nieuwe kansen
De Muinck en haar collega’s kijken naar wat iemand kan, veel meer dan naar wat iemand in het verleden heeft gedaan. “De matching tussen kandidaten en vacatures is competentiegericht. Door deze werkwijze te combineren met een ontwikkelplan op maat, creëren wij – juist voor deze groep die dat zo hard nodig heeft – nieuwe kansen. Zodat zij door middel van werk weer van betekenis zijn.”
Daardoor groeit het vertrouwen in eigen kunnen. ”Net als werkzekerheid”, weet De Muinck. “Sommige kandidaten zijn inmiddels in vaste dienst. En, net zo belangrijk, ook opdrachtgevers zijn positief en enthousiast.”
”In het begin merkten we wel dat er enige terughoudendheid was, maar werkgevers draaien helemaal bij als ze kandidaten eenmaal in hun bedrijven of organisaties aan het werk hebben gezien. Want dan blijkt het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en heel goed te lopen. Mits die juiste ondersteuning wordt geboden. En precies daar komt Olympia Werkvertrouwen om de hoek kijken!”