Zo verdient u tonnen met talentmanagement

Deze drie factoren maken dat uw talentmanagement het bedrijf ook écht winst oplevert.

Organisaties met effectief talentmanagement presteren beter dan de concurrentie in de markt. Ook zijn de uitkeringen aan aandeelhouders hoger. Oftewel: effectief talentmanagement levert harde euro’s op. 

Dat blijkt uit de nieuwste McKinsey Global Survey, die de effectiviteit van talentmanagement onderzocht. Het consultancybureau geeft daarnaast drie best practices die de impact van talentmanagement kan vergroten.

1. Snelle allocatie van talent

Sneller talent kunnen verdelen over functies en projecten wordt in het onderzoek gelinkt aan hogere dividenduitkeringen aan aandeelhouders. Drie acties kunnen daaraan bijdragen, stelt McKinsey. 
1. Plaats talent op basis van de vaardigheden die de rol of het project vraagt. De CEO vraagt ook steeds vaker om een flexibelere inzet van talent, zo bleek onlangs uit onderzoek van Mercer. 
2. Betrek het C-level bij talentmanagement. Ook de frequentie van die betrokkenheid maakt een verschil. 
3. Laat medewerkers werken in crossfunctionele teams. Dat heeft een positief effect op de snellere plaatsing van talent op de juiste plek. 

2. Betrokkenheid van HR 

Hier gaat McKinsey door op de betrokkenheid van HR bij het creëren van de beste employee experience. Het onderzoek benadrukt dat dit slechts een van de factoren is die impact heeft op het verbeteren van de employee experience, maar wel een kritische. De volgende factoren dragen daaraan bij. 
1. Zorg voor een agile HR operating model. Dat betekent dat HR in staat is om snel een – gevarieerd – team van HR-experts samen te stellen, met het doel om organisatieprioriteiten op te pakken. Een voorbeeld hiervan is PostNL, dat HR transformeert in sprints
2. Rol talent en vaardigheden uit over de organisatie op een manier die overeenkomt met de organisatiestrategie. 

3. Een strategisch HR-team

Oftewel: de HR-afdeling moet een grondig begrip hebben van de strategie, prioriteiten en doelstellingen van het bedrijf. Ook daar zijn weer drie actiepunten aan gekoppeld:
1. Zorg dat HR-leiders in het team ervaring hebben in andersoortige functies, bijvoorbeeld die van lijnmanager. 
2. Focus op een drie-eenheid tussen de CEO, CFO en de CHRO. Niet altijd even eenvoudig, maar deze driehoek heeft een belangrijk effect op de strategische mindset van de HR-functie. 
3. Wees transparant naar medewerkers toe over de organisatiedoelstellingen en strategie. 

Ander onderzoek naar talentmanagement

De visie van McKinsey op talentmanagement is natuurlijk een van de velen. Zo wijst Maarten van Beek (CHRO van ING Nederland) in zijn nieuwe boek HR Impact, de kracht van vakmanschap ook op grootschalig onderzoek naar talentmanagement van Insead, Cornell, Cambridge en Tilburg University. Het onderzoek geeft een goede lijst met basisprincipes voor effectief talentmanagement. Een deel daarvan overlapt met de visie van McKinsey. Deze zes basisprincipes zijn (Stahl, Björkman, Farndale et al, 2012):

  • Alignment met de strategie. De organisatiestrategie is het natuurlijke beginpunt van talentmanagement: wat zijn de doelen, en wie zijn de juiste mensen om die doelen te behalen?
  • Interne samenhang / consistentie van HR-praktijken. Op zichzelf staande projecten rond ontwikkelen of belonen van talent hebben weinig nut. Onderlinge samenhang tussen alle onderdelen is cruciaal.
  • Talent is ingebed in de cultuur.
  • Eigenaarschap van het management.
  • Goede balans tussen lokale en wereldwijde behoeften.
  • Gedifferentieerde employer branding: om het juiste talent aan te trekken, is een sterk werkgeversmerk onmisbaar.