Zó willen talentvolle medewerkers leren

De talenten van nu leren op een andere manier. HR-afdelingen moeten hun L&D-beleid hierop aanpassen, anders raakt de organisatie ze kwijt.

De laatste paar jaar gaat het gesprek binnen organisaties vaak over het veranderende karakter van werken. Steeds meer mensen wijken af van het geijkte lineaire carrièrepad, waarbij het enige doel is om binnen één vakgebied recht omhoog te klimmen.

Auteur Hette Mollema is Regional Director Benelux bij Workday

Tegenwoordig willen de meest talentvolle medewerkers juist op een heel breed terrein ervaringen opdoen. Zij vinden het belangrijker om werk te doen dat iets toevoegt aan hun leven en een verschil maakt in de wereld. Om de slimste en beste medewerkers binnen te houden, moeten organisaties dus manieren vinden om tegemoet te komen aan die nieuwsgierigheid en dat engagement.

Uiteindelijk zal deze generatie medewerkers een grotere verandering teweegbrengen in de essentie en het karakter van organisaties. Zover is het nog niet, maar we kunnen al wel beginnen ons daarop voor te bereiden en een aantal positieve veranderingen doorvoeren. Hoe? Ik deel daarover graag mijn ideeën.

Creëer een indrukwekkende leerervaring

Alles draait om beleving. Of je nu iets nieuws leert, een uitdagende opdracht aangaat, of iets wilt doorgeven wat je hebt geleerd: alleen een indrukwekkende ervaring maakt een verschil en brengt het beste in je team boven. Met alleen een handleiding of instructie over ‘hoe werkt het hier’ red je het niet.

Kijk daarom met een andere blik naar leren. Laat het veel meer aansluiten bij de beleving van medewerkers en richt bijvoorbeeld een ‘Dit is ook interessant voor jou’-videoplaylist in. Maak het opleidingsaanbod toegankelijk voor iedereen, wat ieders rol ook is, en zorg ervoor dat iedereen eenvoudig het materiaal kan vinden dat aansluit bij hun interesses.

Een onoverzichtelijke brij aan content, zoals vaak bij de vroegere online leersystemen, kost alleen maar tijd en leidt tot verwarring.

Neem een voorbeeld aan Netflix

Beveel medewerkers proactief content aan die hen kan helpen bij hun ontwikkeling, maar ga nog een stap verder. Geef medewerkers de mogelijkheid om zelf opleidingscontent te creëren over onderwerpen waar zij veel van afweten, net zoals ze een eigen YouTube-filmpje zouden maken.

Als je medewerkers de kans biedt om zelfstandig te leren én te onderwijzen, helpt hen dat enorm bij hun huidige en toekomstige functies en rollen.

Lees ook: Meer rendement op leren

Breek met de traditionele baanopvatting

We kennen allemaal nog de traditionele werkverdeling, waarbij een medewerker onder een manager viel die hem of haar een specifieke rol toebedeelde. Het uitgangspunt was dat die medewerker zeker een aantal jaren bij het bedrijf zou blijven en gaandeweg een paar stappen omhoog zou zetten.

In veel gevallen klopt dat beeld overigens nog steeds. Toch sluit het veel minder goed aan bij wat huidige medewerkers willen en verwachten. Zij zien werk meer en meer als een aaneenschakeling van waardevolle ervaringen. En managers moeten zich daaraan aanpassen – denk en handel minder in termen van ‘een baan’ en meer in ‘opdracht en taak’. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je de echte talenten kwijtraakt.

Het is goed om de veranderende behoeften van medewerkers nu al aan te pakken. Dat helpt namelijk enorm bij de nog grotere uitdagingen die eraan komen. Zorg voor een uitgebreid en breed leeraanbod en geef medewerkers interne bewegingsvrijheid. Daarmee creëer je de juiste voedingsbodem voor de toppers van morgen.

Lees ook: hoe Philips breekt met de traditionele loopbaanpaden via 'career partnerships'