Zo wint u de harten van werknemers
De werknemers als mens komt op steeds meer plekken centraler te staan in organisaties. Zelfs de CFO ziet steeds vaker in dat dit niet alleen sociaal, maar ook rendabel is. Het concept van meer 'humaan' werken houdt in dat je de werknemerservaring verrijkt met meer menselijkheid, liefde en sociale connectie. Dit voegt op z'n beurt enorm veel waarde toe aan een organisatie en de cultuur op de werkplek.
Rond dit concept is men vaak op zoek naar leuke initiatieven als “bring your pet to work”. Of het bedrijf introduceert een hip kantoordesign. Maar eigenlijk komt dat 'humane' gewoon neer op één woord: erkenning.
Veel studies geven ons een inzicht in de impact van een mensgerichte werkplek. Werknemers zijn steeds meer op zoek naar de betekenis en het nut van hun werk, en de vraag om erkenning komt hierbij keer op keer naar boven als sterke indicator van werknemersengagement.
Sir Richard Branson, oprichter van Virgin Group, zei ooit: “Ik heb altijd geloofd dat mensen floreren als je jouw werknemers op dezelfde manier behandelt als je klanten.”
Het bewijs?
Uit onderzoeken van Gallup en het WorkHuman Research Institute blijkt dat een groot deel van de werknemers zelden tot nooit erkenning heeft gekregen voor het door hen geleverde werk. Hierdoor wordt de kans dat mensen ontslag nemen binnen een jaar twee keer zo groot.
TINYpulse deed een onderzoek onder 13.000 werknemers wereldwijd en publiceerde haar resultaten in het “2018 Employee Recognition and Appreciation Report.” Hier zijn vier trends uit af te leiden:
– Een sterke relatie tussen erkenning en de kans dat een werknemers zijn baan wilt behouden.
– Een positieve relatie tussen erkenning en de manier waarop een werknemer zijn werkplek ziet.
– Erkenning verbetert relaties in het peer-to-peer netwerk. Als een werknemer zich gewaardeerd voelt, is de kans groter dat hij een collega ook hoger heeft zitten.
– Erkenning verbetert de relatie tussen werknemer en leidinggevende. Werknemers willen werken voor iemand die hun bijdrage aan de organisatie waardeert.
4 Manieren om werknemers erkenning te geven
Bij SnackNation, een leverancier van gezonde snacks, houden ze elke vrijdag een “Crush It Call”. Hierin verzamelt het gehele team zich in een cirkel waarin men elkaar laat weten wie het die week heeft “gecrushed”, oftewel: wie het heel goed heeft gedaan die week.
Bonusly is een erkennings- en beloningsplatform waarop werknemers elkaar kleine bonussen kunnen sturen als erkenning voor hun dagelijkse prestaties. Teamleden met de meeste bonuspunten kunnen prijzen verzilveren. Werknemers kunnen zelf hun prijs kiezen waardoor zij iets krijgen dat ze echt leuk vinden.
Omelet, een marketingbureau uit Los Angeles, heeft een 60/60 program dat haar beste werknemers beloont met twee uur per week waarin ze mogen werken aan een hobby, project of andere interesse. Het is vergelijkbaar met de 80/20 regeling bij Google en het stelt werknemers in staat om te werken aan iets waar ze passie voor hebben, niet gerelateerd aan hun werk. Hieruit kunnen ook nieuwe initiatieven ontstaan.
Tata heeft een andere aanpak. Hoewel de meeste bedrijven een beloning geven aan werknemers die hard werken en iets bereikt hebben, worden Tata’s werknemers beloond voor het maken van 'fouten'. Het gaat hierbij om ambitieuze ideeën en experimenten die niet zijn geslaagd, maar die wel de ondernemende mindset aanmoedigen en werknemers aansporen om risico’s te nemen en innovatief te denken.
Erkenning krijgen via de Lean-methode
Een voorbeeld van eigen bodem is Hotel Okura. Het hotel zet de Lean-filosofie in om medewerkers erkenning te geven. Continue ontwikkeling van organisatie en inidividu zit ‘m niet alleen in grote, maar vooral in heel veel kleine verbeteringen bij elkaar. En daar dragen medewerkers zelf aan bij, stelt HR-directeur Eugène Oostenbrink.
'Een van de doelen van de lean-methode is dat we medewerkers in staat willen stellen om zelf met verbetervoorstellen te komen waarbij wij als management dit proces zo goed mogelijk faciliteren. Medewerkers weten zelf het beste wat beter kan in hun werk op hun afdeling. Daar hebben ze geen akkoord voor nodig vanuit het MT. Dat levert niet alleen continue verbetering op voor de organisatie, maar ook erkenning voor de medewerker zelf.’
Aandacht komt voor erkenning
Tot slot is het belangrijk dat erkenning zich richt op de mens. Vooral voor managers is dit van belang. Maar hoe dit te doen? Je moet werknemers laten weten dat je om hen geeft als mensen, en dat je hun werk en successen waardeert. Als je dit niet doet kan het geven van erkenning een averechtse werking hebben: zo kan het uitpakken in een rechtstreekse belediging. Lees meer in het artikel Zo beledigt u uw team (niet).
Hoe ziet dit er dan uit? Simpel. Managers die betrokken zijn bij wat hun werknemers doen (zonder te micromanagen), die bijhouden welke successen zij behalen, die hun werknemers steunen bij hun loopbaan, die hun werknemers op de hoogte houden van hun plaats in de organisatie is en die hun successen waarderen. Op die manier is erkenning het meest effectief. Op die manier win je de harten van je werknemers.
[Bron: inc.com]