Zo wordt de CHRO een betere strateeg

CHRO’s schuiven minder vaak aan in de boardroom dan gewenst. Hoe zorg je ervoor dat de board je serieus neemt als strategische partner?

HR staat hoog op het prioriteitenlijstje van de board. Dat bleek onlangs uit een onderzoek van CFO Community en CHRO Community onder honderd executives. Op hun prioriteitenlijstje prijkt HR op de derde plaats, alleen voorafgegaan door de business en IT. Deze top 3 is niet verrassend als je denkt aan strategische uitdagingen als digitalisering en krapte op de arbeidsmarkt.

Genoeg reden dus voor een plek in de boardroom. Maar om ‘boardroomwaardig’ te zijn, moet je als CHRO wel de strategische rol oppakken. Opvallend genoeg is dit nog steeds minder vanzelfsprekend voor een CHRO dan voor bijvoorbeeld een CFO. Hoe komt het dat finance vaker aanschuift bij de board, terwijl deze afdeling in het genoemde onderzoek buiten de top 3 valt?

Te druk met de eigen winkel

Ruud Rikhof, Managing Partner van executive searchbureau van KennedyFitch denkt dat CHRO’s vaak te druk zijn met hun eigen winkel. ‘Ze zijn vaak bezig om zichzelf naar boven toe te verantwoorden. Waarom is onze winkel zo duur? Waarom hebben we zoveel mensen op onze payroll? En waarom zijn we zo complex? Het gevolg is dat de buitenwereld op dezelfde manier naar HR gaat kijken.’

De Managing Partner ziet echter dat boards bezig zijn met heel andere kwesties. ‘Business leaders zijn veel meer geïnteresseerd in waar het bedrijf nu staat, waar het naartoe moet en welke bijdrage HR kan leveren in die transformatie. Als het HR lukt om daar waarde te creëren, dan worden de kosten van HR vanzelf minder belangrijk. Want als je die vergelijkt met de kosten van de rest van de organisatie, dan vormt HR daarvan maar een klein onderdeel.’

Begrijp hoe geld in het laatje komt

Maar hoe word je dan een betere strategische partner? Volgens Rikhof moet je daarvoor leren hoe de business geld in het laatje brengt. ‘Zodra je begrijpt hoe dat precies werkt, kun je vanuit HR interventies bouwen die je bedrijf nu en in de toekomst succesvol maken.’ 

De vraag vanuit de business is dan bijvoorbeeld: hoe kunnen we ons bedrijf verder digitaliseren? HR moet dan in staat zijn om daarin het voortouw te nemen. Dit is volgens Rikhof niet hoe de meeste CHRO’s werken. 

‘Zij nemen hun huidige HR-strategie en -processen als uitgangspunt en borduren daarop voort’. Maar omdat de wereld voortdurend en steeds sneller verandert, kun je niet langer bouwen op wat (deels) werkte in het verleden. In plaats daarvan moet je naar de toekomst kijken en een vertaling maken naar het nu. Als je dat niet doet, blijft het verleden een blok aan het been van HR.’

Verander de HR-afdeling in een klein kernteam

Rikhof geeft een voorbeeld van hoe het verleden doorwerkt in HR. Zo hield hij een workshop voor het HR-team van Nestlé, vlak voor een HR-transformatie. ‘De bottom line van de sessie was: ‘Het grootste struikelblok bij verandering in HR, is het hebben van een HR-afdeling.’ Want zodra je iets van de grond af aan opbouwt, doe je alles anders. Maar omdat je nu eenmaal een HR-afdeling hebt, moet je daaraan gaan knutselen.’ 

Zo kun je volgens Rikhof werken met een klein kernteam en je laten ondersteunen door externe strategen als daar behoefte aan is. ‘Bij het maken van een talentstrategie kun je je bijvoorbeeld afvragen of je een Head of Talent nodig hebt of toegang tot iemand die zo’n strategie kan schrijven. In het laatste geval kun je veel flexibeler werken. Als zo iemand uit de consulting komt, dan weet je bovendien dat ze behoorlijk up-to-date zijn, omdat ze veel andere bedrijven van binnen hebben gezien.’

Lees ook: Invloed hebben? Focus niet op uw team

Door het traditionele denken los te laten, openen zich ook nieuwe mogelijkheden. ‘Bij het schrijven van een strategie kun je bijvoorbeeld ook gebruikmaken van crowdsourcing. Het bedenken van een nieuwe strategie is namelijk niet per se voorbehouden aan mensen die binnen de muren van de organisatie zitten. En we weten allemaal uit ervaring dat er ook betere resultaten uitkomen als er heel diverse mensen aan werken.’

Zit als business leader aan tafel, niet als HR-afdeling

Het belangrijkste is echter hoe je er als CHRO zelf in staat. Rikhof: ‘Je moet je als CHRO afvragen of je een business leader bent die HR representeert of andersom.’ Volgens hem is vaak het laatste het geval, terwijl je in de boardroom vooral als business leader aan tafel zit. ‘Natuurlijk moet je je eigen winkel op orde hebben, maar de verwachting is vooral dat je waarde toevoegt aan de business.’

Heb je praktisch inzicht in financieel management? Beheers kosten en doe de juiste investeringen. Volg de cursus Financieel Management voor niet-financiële managers en groei door tot een volwaardig gesprekspartner van je financiële collega’s.