Om te overleven moeten bedrijven uitgroeien tot 'dynamische organisaties' en zich snel en voortdurend aanpassen aan veranderingen in de wereld. Volgens HR-analisten Josh Bersin en Kathi Enderes zijn er zes belangrijke aspecten waar bedrijven op moeten letten om dit voor elkaar te krijgen.
‘Vertragen om te versnellen.’ Bij verandertrajecten komt deze uitspraak maar al te vaak voor. Op dat gebied liggen er kansen. Want we hebben wel geleerd hoe te vertragen, maar onvoldoende geleerd wat ervoor nodig is om te versnellen.
Een ongemakkelijke waarheid, maar eigenlijk maakt grofweg de helft van de fusies en overnames de verwachtingen niet waar. De factor mens wordt daarbij vaak onderschat, terwijl die uiteindelijk het succes bepaalt. Dit vraagt nauwe betrokkenheid van de CHRO in het vroegste stadium, zoals de fusie Jumbo-C1000 na 11 jaar nog altijd bewijst.
Susanne Hamelink maakte de overstap van de rauwe havenwereld naar de dynamische, jonge uitzendbranche. Bij HR-dienstverlener ManpowerGroup Nederland draagt ze haar functietitel met overtuiging uit: mensen en cultuur zijn de leidraad.
Bij een bedrijfstransformatie draait het niet om technologie maar om mensen. En het bouwen van de organisatie van de toekomst vereist heel andere vaardigheden dan veelal wordt gedacht. Dit blijkt uit een recent artikel van de bekende HR-analist Josh Bershin en zijn collega Kathi Enderes.
Volgens moderne opvattingen moet HR zich bekommeren om het geluk van medewerkers. Geldt die ‘zorgplicht’ ook voor moeilijk te rechtvaardigen verschillen in waardering en inkomen? Het antwoord op die vraag valt niet zomaar te geven. Maar hij moet wel worden gesteld, vindt Jancees van Westering.
Zowel organisaties als HR-directeuren bijten zich de tanden stuk op een fusie of overname. Dat maakt de ervaringen van vakgenoten als Susan Karnebeek des te interessanter. Onder meer bij Bergman Clinics deed zij ruim ervaring op: “Op de meest onverwachte momenten moet je er veel energie in steken.”
Het succes van een organisatorische transformatie valt en staat met de emotionele steun die werknemers krijgen van hun leidinggevenden. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoekers van Oxford University en adviesbureau EY.
Multinational Reckitt heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie doorgemaakt. Eén van de architecten van deze ‘verjongingskuur’ is HR-topvrouw Francis Hoefman: “Wij waren tot dan toe met name gericht op financiële prestaties. Niet meer van deze tijd.”
Recruitmentorganisatie Robert Walters heeft een kantoor geopend dat is ingericht op basis van neurowetenschappelijk onderzoek. Volgens het bureau is het kantoor in Tower Ten op de Amsterdamse Zuidas het eerste in zijn soort.
'Vernieuwen en verbinden' staan centraal in het strategisch plan van de Universiteit Leiden. Om die nieuwe strategie uit te voeren, werd Esther van Opstal aangetrokken als CHRO. Zij is nauw betrokken bij de besluiten van het college van bestuur. Want: "We moeten de menskant verder ontwikkelen met oog op de toekomst."
Anton Ketelaars, Global HR Leader Processen & Solutions van BDR Thermea, wist dat het implementeren van een global HRIT-systeem meer is dan alleen de technologie uitrollen. Dus schakelde hij de hulp in van SuccessDay. “Wat echt belangrijk is in zo’n traject is het managen van de change in alle lagen van de organisatie.”
Basic-Fit heeft in het verleden geprobeerd snel te groeien zonder veel extra personeel aan te nemen. Groeien wil de fitnessketen nog altijd. Maar tegenwoordig wordt het personeel veel meer op waarde geschat. HR heeft diverse taken overgenomen die normaliter in de lijn belanden, zegt Marie-Véronique Bernard, sinds vijf jaar CHRO van het bedrijf.
Leiderschap: slechts 1 op de 10 managers heeft ‘het’ van nature en van de overige 9 zijn er slechts 2 in staat om het daadwerkelijk te leren. Bovendien blijken leidinggevenden slechts 10% te kunnen beïnvloeden om er iets extra’s uit te halen bij mensen. Maar… leiders kunnen wel het échte verschil maken… of breken.
De nieuwste editie van CHRO Magazine is zojuist verschenen. Boordevol inzichten, interviews, achtergronden en hete hangijzers. Zoals: wanneer ben je als bestuurder met HR-portefeuille effectief genoeg om de noodzakelijke impact te hebben op organisatiebeleid en executie? En meer...
De meningen blijven erover verdeeld: moet je als CHRO, HR-executive of Director People & Culture nu wel of niet deel uitmaken van de directie? In het zojuist verschenen nieuwe CHRO Magazine is dat een van de hete hangijzers. Het antwoord kan bepalend zijn voor het slagen van fusies en overnames.
Midden in New York verrijst een nieuw gebouw van JPMorgan Chase. Het kantoor van de toekomst, volgens David Arena, hoofd vastgoed van de bank. En een voorbeeld voor bedrijven die werknemers willen verleiden om naar kantoor te komen.
Sinds kort beloont advocatenkantoor Loyens & Loeff medewerkers niet meer uitsluitend naar declareerbare uren of andere individuele prestatie-indicatoren. “We willen ‘an inspiring, inclusive and fun place to work’ zijn. Het beloningssysteem moet dat illustreren”, zegt Sylvia The-McArthur, Group HR Director.
Wil je als werkgever aantrekkelijker worden? Maak dan vooral het werk zélf weer aantrekkelijk door de natuurlijke beloning erin terug te brengen, schrijft Jancees van Westering.
Een economie die niet gericht is op winst maar op welzijn, waarin we allemaal minder uren werken maar meer maatschappelijke waarde toevoegen. Utopisch? Bij Triodos Bank geloven ze erin. En werkgevers hebben daar een hoofdrol in. “We hebben te veel banen voor onnodige en niet-duurzame groei.”
Onderzoek laat zien dat het mislukken van verandering primair komt door disengagement van medewerkers. Je moet ze dus áánzetten door ze serieus te nemen. En wel elke dag, ziet Maurik Dippel.
Ook bouwmarkt Praxis heeft te maken met onzekere tijden, door economische en maatschappelijke ontwikkelingen en mondiale crises. Toch houdt HR de zorgvuldig opgestelde agenda aan, vertelt directeur HR bij Praxis, Melithsa Demmers. "We zijn goed aanwezig op sociale media."
Zo'n 7000 medewerkers van Meta, moederbedrijf van Facebook en Instagram, gaan richting ontslag denken insiders in het techbedrijf. Dat volgt bij het bedrijf meestal op een slechte beoordeling.
Sodexo heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis, maar is er sterker uitgekomen. De bijdrage van HR aan dit succes is aanzienlijk, of het nu gaat om de noodmaatregelen, de cultuurverandering die nodig was voor de nieuwe strategie of de formulering van de werknemerscompetenties.
Bedrijven die zowel investeren in menselijk als in organisatorisch kapitaal hebben daar langdurig voordeel van.
Volgens onderzoek onder corporates door Accenture zouden CHRO's de leiding moeten krijgen over het optimaal inzetten van mensen, data en technologie.
Het Canadese e-commerceplatform Shopify heeft de Chaos Monkey-methode ingezet als organisatorische shocktherapie voor het hele bedrijf. Riskant, oordelen experts.
'Big Tech'-bedrijven ontslaan op grote schaal. Op korte termijn efficiënt, op langere termijn eerder ondermijnend.
Als HR-professional loop je vroeg of laat aan tegen gedrag van medewerkers dat lastig te sturen is. Je kunt dan natuurlijk het gesprek aangaan. Maar dat is niet altijd effectief en wel tijdrovend. Nudging en framing zijn subtielere methoden om gedrag te beïnvloeden die - mits goed gebruikt - meer effect hebben.
Are there alternatives for capitalism? Dat was de ronkende titel van de speech van Sjors Roeters tijdens CHRO Day 2022 afgelopen november in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. “Begin eens met een zesurige werkdag.”
De vijf nieuwe HR-modellen zijn volgens McKinsey ontstaan als reactie op recente mondiale veranderingen in het bedrijfsleven.
Wat staat er op de HR-themalijstjes voor 2023? De gebruikelijke thema’s zie je letterlijk overal terug. Maar wat schittert door afwezigheid? Betrokkenheid van HR bij de fundamentele doorontwikkeling van de organisatie zelf, ziet Ruurd Baane.
Henk Breukink leek voorbestemd om bij Shell carrière te maken als financiële functionaris. Maar hij vond mensen veel interessanter dan getallen. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij allerlei commissariaten bekleed, met speciale aandacht voor HR.
Het houdt niet op voor Action. Terwijl andere non-food retailbedrijven worstelden om te overleven of het loodje legden, groeide Action jaar in, jaar uit. Rolf Jorna vertelt hoe HR er in slaagt die groei, in tien landen, te faciliteren.
Royal HaskoningDHV heeft flinke stappen gemaakt in een digitale transformatie. Met dank aan Meike Salvadó, die de basis legde voor veranderingen in cultuur, gedrag en ondersteunende processen. Het leverde haar een nominatie op voor de CHRO of the Year Award 2022.
Ook bol.com heeft te maken met uitdagende marktontwikkelingen en past zich aan een dynamischer economisch klimaat aan. Het belang van een alerte HR-afdeling is er zeker niet minder om geworden, zegt Ellen Coopmans, genomineerd voor de CHRO of the Year Award 2022.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl