‘Vertragen om te versnellen.’ Bij verandertrajecten komt deze uitspraak maar al te vaak voor. Op dat gebied liggen er kansen. Want we hebben wel geleerd hoe te vertragen, maar onvoldoende geleerd wat ervoor nodig is om te versnellen.
Susanne Hamelink maakte de overstap van de rauwe havenwereld naar de dynamische, jonge uitzendbranche. Bij HR-dienstverlener ManpowerGroup Nederland draagt ze haar functietitel met overtuiging uit: mensen en cultuur zijn de leidraad.
Het werkzame leven van Daniёlle van Alewijn nam begin 2020 een flinke wending. Bij het grote en gevestigde FrieslandCampina was alles op de HR-afdeling in kannen en kruiken, bij Swapfiets ging ze pionieren. Na jaren fors investeren heeft de scale-up nu de weg ingezet naar winstgevendheid, en als CHRO begeleidt zij die ontwikkeling zorgvuldig.
Hoe ontwikkelt de toekomst van werk zich bij Rabobank onder invloed van hybride werken? En hoe kan de organisatie diversiteit en inclusiviteit succesvol omarmen? Hoe ziet de veranderende rol van de HR-leider eruit en welke valkuilen zijn er op weg naar succesvol HR-beleid. Janine Vos spreekt er openhartig over, inclusief de geleerde lessen.
Op de employee journey zijn nog vele slagen te maken, stellen Leen Paape en Bea Aarnoutse. Het ontbreekt organisaties nog te vaak aan een duidelijke visie op medewerkers, en kernwaarden worden vooral met de mond beleden. Met een speciale tool kan HR eenvoudiger aan de knoppen draaien.
Hoe kan het dat betrokkenheid onder medewerkers zo laag scoort, terwijl organisaties er zoveel geld in investeren? Over dat raadsel boog een divers gezelschap CHRO’s zich tijdens een roundtable op de summit Leadership in HR. Het is vooral tijd voor een goed gesprek.
Helaas wordt er te vaak aan onderdelen van de employee journey gewerkt zonder de basis op orde te hebben. Dat is eigenlijk verspilde energie en dan is er werk aan de winkel, ziet Sascha Becker.
Wil je als werkgever aantrekkelijker worden? Maak dan vooral het werk zélf weer aantrekkelijk door de natuurlijke beloning erin terug te brengen, schrijft Jancees van Westering.
Hoe ontwikkelt de toekomst van werk zich bij Rabobank Nederland onder invloed van thema’s als hybride werken? En hoe kan de organisatie diversiteit en inclusiviteit met succes omarmen? Behalve op deze vragen richt Janine Vos, CHRO en groepsdirectielid van Rabobank, zich nu op het creëren van naadloze medewerkersreizen. En dat is een reis op zichzelf.
Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te bieden, ook wel Employee Experience of EX genoemd. Om de employee experience goed te kunnen monitoren en faciliteren is het van belang dat een organisatie over technologie beschikt die daarbij ondersteunt.
Het creëren van veiligheid is de basis voor een optimale employee experience. En dat begint met leidinggevenden die én beschikken over een growth mindset én in staat zijn om continu nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het is de hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Want daar ontbreekt het aan.
We weten het al langer: gelukkige medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd, meer betrokken en dus meer geneigd zich langdurig te verbinden aan je organisatie. Purpose speelt hierbij een belangrijke rol, aldus Edward Haarmans op CHRO Day 2022.
Het heeft Richard Reijers altijd verbaasd hoeveel moeite werkgevers zich getroosten om een aantrekkelijk beloningspakket samen te stellen en daar vervolgens zo slecht over communiceren. De oplossing ligt binnen handbereik. Richard Reijers van Benify legt uit hoe.
Er moet een grote verscheidenheid zijn aan opleidingsaanbod waaruit medewerkers kunnen kiezen, vanuit hun persoonlijke behoefte. We bewegen weg van leren op afstand en gaan toe naar learning ‘on the job’, aldus Jonathan Passmore.
Het minimale uitvoeren tijdens een werkdag en zeker geen overuren draaien als daar geen compensatie voor is. Van alle tijden is het, stelt general manager Thijs Westerink van FranklinCovey. Maar nu de helft van de medewerkers tot de groep quiet quitters wordt gerekend, zien organisaties een serieus probleem. Een goede relatie tussen leidinggevende en medewerker is de sleutel. Vier handvatten daarvoor.
Met praten over de harde opbrengsten van medewerkers wordt hen geen onrecht, maar juist recht gedaan, legt Sascha Becker uit.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Bij dat laatste wringt de schoen, ziet Sascha Becker.
Werknemers die steeds meer de kantjes ervan af lopen - ook 'quiet quitting' genoemd -blijkt uit data-analyses van Harvard-onderzoekers sterk het resultaat van gedrag van de leidinggevende.
Hoe staat het ervoor met de employee journey? Twee HR-directeuren, een ziekenhuisbestuurder en een consultant op dit gebied gingen daarover in Amstelveen met elkaar in gesprek. Via maatwerk, menselijk leiderschap, wederkerigheid en coaching naar een mooie reis voor medewerker én organisatie.
Werken aan een optimale employee experience vraagt een welbewuste keuze, een gestructureerde aanpak en goed inzicht. Anders is het zinloos om stappen te zetten, maar wel een gemiste kans.
De employee journey staat onder druk. Wat zijn de beloften van de organisatie aan de medewerkers en hoe geef je daar invulling aan? Dat moet terugkomen in de employee journey. Vier professionals gingen dieper in op de rol die zij daarin spelen.
Kuehne+Nagel zet in op een cultuurverandering om human centric te worden, met een sterke focus op employee well-being. Want dat logistieke dienstverleners zoals Kuehne+Nagel een sleutelrol spelen in de coronacrisis, vervult HR Director Poléanne Vluggen weliswaar met trots. Maar operational excellence blijkt niet genoeg.
Sinds 1 juni is Elisabetta Caldera CHRO en lid van de raad van bestuur van financieel dienstverlener Aegon. Een van haar eerste daden was een aanvullend onderzoek uitvoeren onder werknemers naar hun ervaringen bij het bedrijf. "Zo kunnen wij als Management Board hopelijk wat opsteken van onze mensen om samen onze cultuur vormgeven. Aegon wil een lerende organisatie zijn, en dat kan alleen als ook de top open staat voor feedback."
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl