3 manieren waarop HR op de schop gaat

Welke veranderingen staan u als CHRO te wachten? Drie manieren waarop HR op de schop gaat.

Technologie, leiderschap en recruitment. Op tal van gebieden is HR in beweging. Organisatieadviesbureau Korn Ferry vroeg zijn experts wereldwijd naar de belangrijkste veranderingen in 2019. Jeroen van Duijvenbode, Managing Director Advisory, noemt de drie belangrijkste trends:

1. Krachtenbundeling op het gebied van data

Organisaties bestaan als het gaat om data nu vaak nog uit eilandjes. Zo kunnen de gebruikte systemen uiteenlopen, zelfs binnen HR. Maar daar komt verandering in, denkt Van Duijvenbode. “De krachten worden steeds meer gebundeld door data over HR-aspecten aan elkaar te knopen.”

Hij geeft een voorbeeld: “Recruiters krijgen tijdens assessments een goed beeld van de competentiegaps van kandidaten. Deze data kunnen echter ook waardevol zijn tijdens de onboarding. Andersom kunnen recruiters van het lijnmanagement leren welke functie-eisen belangrijk zijn.”

Lees ook: HR moet eigen techkennis bijspijkeren

2. Balans tussen wendbaarheid en duidelijkheid

Technologie ontwikkelt zich razendsnel, en daarmee ook de prioriteiten van een bedrijf. In zo’n omgeving is het wel belangrijk dat iedereen in de organisatie met beide benen op de grond blijft staan. Organisaties zullen daarom steeds meer de balans zoeken tussen wendbaarheid en duidelijkheid.

“Het moet klip en klaar zijn wat managers van hun mensen verwachten”, benadrukt Van Duijvenbode. “Anders bestaat het risico dat de output van je mensen achterblijft.” De Managing Director Advisory ziet daarom meer aandacht ontstaan voor voortdurende afstemming met medewerkers.

3. Functietitel als uithangbord

Saaie functietitels hebben hun langste tijd gehad. De functietitel als uithangbord komt ervoor in de plaats. Volgens van Duijvenbode wordt dit deels ingegeven door de krappe arbeidsmarkt. Zo is een unieke functietitel nodig om de aandacht te trekken van verschillende generaties werknemers.

Maar er is ook nog een andere reden. “Ik kwam laatst nog een vacature tegen voor de functie van Happiness Activator. Die titel had ik nog niet eerder gezien; een unieke titel die daarnaast ook laat zien dat organisaties actief aandacht hebben voor fun op de werkplek en dat ze meer denken volgens het principe van work hard, play hard.”

Lees ook: Wat zijn de HR Trends van 2019? Alle trends voor HR op een rij.

Foto: Unsplash