4 prioriteiten van Abbe Luersman
Eat well, save time and live better. Het is het nieuwe doel van Ahold Delhaize, zegt de Amerikaanse Abbe Luersman (51). Zij kwam afgelopen jaar uit de bus als CHRO of the Year. Daarbij viel zij op bij de jury door de innovatie die zij aandreef, terwijl ze tegelijkertijd de extreem snelle fusie van Ahold en Delhaize begeleidde.
Eerder vertelde ze dat een goede CHRO een driver of purpose and culture moet zijn. We spreken haar nu over het nieuwe doel van Ahold Delhaize. Daarbij gaat ze in op de manier waarop zij dat vanuit HR handen en voeten geeft. Want een doel hebben, is één, dit waarmaken is de volgende stap.
Hoe kwam het nieuwe doel tot stand?
“Om ons doel te bepalen, keken we binnen al onze gemeenschappen naar de mensen die het belangrijkst zijn voor onze twintig lokale merken: onze 50 miljoen klanten en 372.000 collega’s. Hun wensen en behoeften zijn verschillend, maar we geloven dat iedereen van Ahold Delhaize drie dingen mag verwachten: eat well, save time and live better.”
Wat houdt dat in de praktijk in?
“In de eerste plaats verdient iedereen het om goed te eten. Wat bedoelen we daarmee? Uiteraard willen we het voor iedereen gemakkelijk maken om voor een gezond en gebalanceerd dieet te kiezen, maar goed eten betekent ook toegang hebben tot producten die een hoge kwaliteit hebben, betaalbaar zijn, duurzaam ingekocht zijn en natuurlijk geweldig smaken.
In de tweede plaats verdient iedereen het om tijd te besparen. Mensen zijn druk. Iedereen heeft dingen die hij liever doet. Niemand vraagt erom de rij bij de kassa een beetje langer te maken, onze leveringen iets langzamer of onze processen wat complexer te maken. In deze hectische wereld is het een goede zaak als we dingen sneller, soepeler en makkelijker kunnen maken.
In de derde plaats verdient iedereen een beter bestaan. Een beter bestaan, beseffen we, is een begrip dat voor iedere klant en iedere collega en in elke gemeenschap iets anders betekent. Voor sommigen betekent het gezond eten. Voor anderen betekent het manieren vinden om de familie-inkopen goedkoper te maken. En voor weer anderen betekent het duurzamer inkopen, of op een manier die ze beter verbindt met hun gemeenschap. Wat het ook betekent voor de mensen die we bedienen – we zetten ons ervoor in om het waar te maken.”
Ahold Delhaize heeft wereldwijd twintig lokale merken. Hoe verhoudt het wereldwijde doel zich tot het doel van die lokale merken?
“Wel, elk lokaal merk heeft zijn eigen doel dat past bij zijn merkbelofte naar lokale klanten, collega’s en gemeenschappen die het bedient. En gezamenlijk hebben we ons verbonden aan het overkoepelende doel van Ahold Delhaize, namelijk eat well, save time and live better. Op deze manier differentiëren we per markt en komen we tegemoet aan lokale behoeften. Tegelijk hebben we een grotere, gezamenlijke maatschappelijke impact met een doel waaraan alle merken zich kunnen verbinden.
We geloven ook dat een van de geweldige dingen van ons nieuwe doel is dat het nooit af is. Ons doel vraagt ons om elke dag te zien als een nieuw begin. Het is een kans om onszelf opnieuw uit te vinden. Of het nu gaat om onze collega’s, klanten of de gemeenschappen waarin we actief zijn, nu en in de toekomst, we nodigen iedereen uit met onze purpose.”
Hoe maakt u dit doel waar vanuit HR?
“Dat doen we met onze best talent people strategy. Daarmee hebben we de ambitie om onze collega’s te laten houden van wat ze doen en ons doel en gedeelde waarden waar te maken. En als zij dat doen, dan merken onze klanten dat ook. Want als onze collega’s houden van wat ze doen, dan kunnen ze een geweldige klantervaring neerzetten en helpen bij het vervullen van ons doel.”
Wat zijn daarbij uw prioriteiten?
“Binnen de best talent people strategy van Ahold Delhaize zijn er vier prioriteiten. Dit zijn create the future of work, pivot our culture, transform our capabilities en cultivate our talent.
Create the future of work gaat over hoe we werk herdefiniëren en organiseren in de toekomst. Pivot our culture gaat over hoe we drie van onze vijf gedeelde waarden opschalen, namelijk care, courage en teamwork. Transform our capabilities gaat over hoe we ons personeelsbestand bijscholen, zodat al onze collega’s klaar zijn voor de toekomst. En ten slotte gaat cultivate our talent over hoe we robuuste en diverse talent pipelines bouwen en uitbouwen.
Op deze manier zorgen we ervoor dat iedereen binnen Ahold Delhaize blijft houden van wat hij doet, en ook onze doelen en waarden waarmaakt.”