‘Banken denken te weinig vanuit kandidaat bij werving’

Ontslagzaken Deloitte en EY bedreigen grote kantoren
Banken en financiële instellingen moeten hun werving beter aanpassen aan de veranderende eisen van met name jonge toptalenten.

Het aannamebeleid van veel banken en andere financiële partijen lijkt nog niet perfect, ondanks dat er professionele, op bewijs gebaseerde tools voor handen zijn. ‘Soms maken deze organisaties wel erg onbegrijpelijke keuzes,’ stelt detacheerder FBD Bankmensen. 

Het bedrijf bracht zeventien veel voorkomende fouten in kaart, die in vrijwel elke financiële organisatie voorkomen. Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen: ‘De sector heeft te maken met grote veranderingen. Het wordt alleen maar belangrijker om de juiste mensen aan te trekken.’

Andere vaardigheden en kennis gezocht
Banken zijn niet per definitie slechter dan andere bedrijven in hun werving en selectie, maar met name jonge toptalenten hebben andere eisen dan vroeger. ‘Er is meer uitstroom in finance. Werken voor een bank is minder belangrijk voor deze talenten, die meer gericht zijn op hun ontwikkeling en sneller de overstap maken naar andere sectoren.’ 

Verder vraagt werken voor een financiële instelling nu heel andere vaardigheden dan vroeger, onder meer social skills. IT-kennis is ook steeds vaker vereist. Michel Strikker, eveneens directeur van FBD Bankmensen. ‘Het is van groot belang om goed te kijken naar wat echt nodig is, om een goede match te maken. 

Oog voor ontwikkeling
‘Ons advies is om dit ook te doen vanuit het oogpunt van de kandidaat. Wij ervaren het bijvoorbeeld niet als minpunt als mensen na een bancaire periode ergens anders willen werken. Hun ontwikkeling staat voorop. Banken zijn professionele organisaties met veel mogelijkheden, maar moeten hier niet krampachtig in zijn,’ aldus Strikker.