Bedrijfscultuur obstakel bij digitalisering
62 procent van de medewerkers beschouwen de bedrijfscultuur als een van de grootste hordes voor het realiseren van een digitale cultuur. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini en Brian Solis. In Nederland ligt dit percentage met 68 procent nog iets hoger. Opvallend is verder dat het hoger management over het algemeen positiever is over de digitale cultuur binnen de organisatie dan de medewerkers dat zijn.
Lees ook: 4 good practices voor digitalisering
Lees ook: Laat digitalisering niet ten koste gaan van mensen
In het onderzoek The Digital Culture Challenge: Closing the Employee-Leadership Gap zijn 1700 medewerkers van 340 bedrijven wereldwijd gevraagd naar de digitale cultuur binnen hun bedrijf. Hierbij is gekeken naar zeven aspecten: samenwerking, innovatie, een open cultuur, een digital first mindset, wendbaarheid en flexibiliteit, datagedreven werken en de klant centraal stellen.
Duidelijke digitale visie
Opvallende uitkomst is dat wereldwijd een significant verschil bestaat in de perceptie van hoger management en hun medewerkers: 40 procent van de managers spreekt van een digitale cultuur binnen zijn of haar organisatie, terwijl slechts 27 procent van de medewerkers de cultuur als digitaal bestempelt. In Nederland is het verschil tussen beiden met 27 procent zelfs nog groter. Als verklaring voor dit verschil komt naar voren dat het hoger management onvoldoende communiceert over een duidelijke digitale visie, dat digitale rolmodellen binnen het bedrijf vaak ontbreken en dat de KPI’s hier niet op zijn ingericht.
Frank Wammes, CTO Capgemini Europe: “Een van de principes van digital werken is dat de hele organisatie digital gaat denken. Ik herken in mijn dagelijkse werk bij grote bedrijven dat digital nog geen onderwerp is dat gedeeld wordt met medewerkers; het lijkt vaak op een top-down initiatief, dat blijft hangen in de hogere lagen van de hiërarchie. Als we specifiek inzoomen op Nederland zien we dat we goed zijn in het spelen met technologie, maar dat men het grotere plaatje dikwijls uit het oog verliest. Bovendien is er weinig ruimte voor innovatie en participatie van medewerkers. Dat komt omdat we niet echt openstaan voor experimenteren, voor het maken van fouten en dan weer opnieuw leren en verdergaan.”
Koplopers op het gebied van digitale cultuur
Een derde van de bedrijven in het onderzoek kan worden bestempeld als koploper; deze bedrijven scoren consistent hoog op de zeven eerdergenoemde aspecten en slagen er bovendien grotendeels in om de rest van de organisatie te betrekken bij de gewenste cultuurverandering. In deze groep zijn bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk (63 procent), Zweden (60 procent) en de Verenigde Staten (56 procent) goed vertegenwoordigd. Sectorgewijs zijn de meeste koplopers te vinden in de automotivesector (43 procent), consumentenproductensector (38 procent) en telecomsector (32 procent). Opvallend is dat deze koplopers zich onderscheiden van de achterblijvers in hun recruitmentproces: zij kijken veel bewuster naar gedragseigenschappen zoals creativiteit en autonomie (83 procent tegenover 29 procent van de bedrijven die zich trager ontwikkelen). Verder stemmen zij de functieomschrijvingen en KPI’s beter af op de behoefte die digitale transformatie op dit gebied met zich meebrengt (75 procent versus 17 procent), evenals de beloningsstructuur (70 procent versus 13 procent)