Catalina Schveningers troetelkind bij Vodafone

Catalina Schveninger praat op CHRO Day over haar troetelkind. Wie de Global Head of Learning van Vodafone Group hiernaar vraagt, hoeft niet lang te wachten op een antwoord.

“Onze tool Future Jobs Finder”, zegt Schveninger vastberaden. “Die is in maart vorig jaar geïntroduceerd als hulpmiddel voor mensen onder de 25 om hun werkende toekomst te bepalen. Wat word je later? Wat zijn nou eigenlijk je digitale skills? Want dat zijn geen gemakkelijk te beantwoorden vragen.”

De tool is op een agile wijze gebouwd. “Dat gebeurde met een beperkt budget en steun voor de launch van EU-commissarissen met jeugdwerkgelegenheid in hun portefeuille. Een half miljoen mensen hebben sinds die tijd ingelogd en ieder van hen heeft op 2,5 baan geklikt.”

Whitepaper

Een groot succes, noemt Schveninger haar initiatief. Vodafone werkt voor Future Jobs Finder samen met vacaturezoekmachine Indeed. De twee reuzen hebben hun krachten op HR-gebied gebundeld in de tool.

“Binnenkort komen we met een whitepaper”, vertelt ze. “Dankzij een schat aan data hebben we dan heel veel informatie over wie wat met Future Jobs Finder heeft gedaan, heeft bereikt. Skills en trends, met vanwege privacywetgeving geanonimiseerde data.”

Studieadvies

De tool is het geesteskind van Schveninger; zij kwam met het idee. Volgens haar is het een niche in de HR-markt.

“Skill assessments zijn er natuurlijk wel meer, maar onze tool gaat veel verder en komt met een studieadvies en vervolgens is er een banenaanbod. Als kers op de taart verschijnt er dan zelfs een kop boven het cv van de ingelogde die Future Jobs Finder heeft doorlopen. Aan zo’n totaalcombinatie had niemand nog gedacht.”

De tool krijgt steun vanuit het management. “Nadat we de CEO aan boord hadden gekregen, is de klus met, zoals ik al zei, relatief weinig geld geklaard. AON cut-e was onze partner of choice voor het bouwen ervan vanwege hun expertise in psychometrische testen en hun flexibiliteit om agile te werken!”

Digitalisering

De toekomst is spannend en uitdagend, zeker ook door die veelbesproken digitalisering. “Veel mensen, ook jongeren, weten niet wat voor skills nodig zijn door alle digitale ontwikkelingen. En de tool is niet alleen nuttig voor twintigers. Zelf ben ik er vanzelfsprekend ook doorheen gelopen”, zegt Schveninger.

“Angst voor digitalisering is niet nodig, ondanks dat veel mensen de toekomst als een beetje angstig ervaren. Ze raken erdoor in de war. Word ik straks door een robot vervangen? Nee dus! Digitalisering is geen bedreiging, het is een hulpmiddel.”

Carrièrepad

Future Jobs Finder is gratis en in alle landen waar Vodafone actief is te gebruiken. ”We gaan de tool binnenkort ook voor medewerkers van Vodafone Group inzetten”, zegt Schveninger. “Zelf werk ik nu zes jaar bij Vodafone, maar een onderzoek naar mijn eigen skills en toekomstige kansen op mijn carrièrepad? Nog nooit gehad!”

Vaak heeft elk team zijn eigen purpose, leider en cultuur. Teams streven naar vrijheid en autonomie. Hoe zorgen we ervoor dat zij toch met elkaar verbonden blijven, een gedeelde purpose voelen en beleven? Ga hierover op 2 april met andere CHRO's in gesprek en meld je aan met code WLHR20.