CHRO of the Year 2015 neemt eerste exemplaar CHRO Magazine in ontvangst

Niko Veenstra, CHRO bij GrandVision en CHRO of the Year 2015, heeft het eerste exemplaar van CHRO Magazine ontvangen uit handen van CHRO Communitymanager Sanne van den Eijnde.

Eind 2015 werd Veenstra, destijds in dienst bij Eneco, verkozen tot CHRO of the Year. De jury prees Veenstra voor zijn visie waarin de individuele werknemer centraal staat. In de ogen van de jury weet Veenstra door zijn achtergrond in uiteenlopende businesstaken een breed en diep begrip van de business tentoon te spreiden. Volgens de jury was het dan ook niet verbazingwekkend dat Eneco’s HR-divisie in zijn missie nastreeft om “de voortrekker van strategierealisatie” te zijn. Ook loofde de jury Veenstra voor zijn oplossingsgerichtheid en persoonlijke benadering.
Tegenover CHRO Magazine ontvouwt Veenstra zijn visie op het HR-vak. Zo ziet hij cultuurverandering als één van de belangrijkste taken van HR. “Maar spreek binnen een organisatie zo min mogelijk over cultuur of een cultuurprogramma. Dat vinden mensen vervelend. Dan denken ze: HR-gedoe, laten we weer aan het werk gaan”, aldus Veenstra. 

 
CHRO Communitymanager Sanne van den Eijnde en CHRO of the Year 2015 Niko Veenstra (GrandVision)
 
Nieuwe rol CHRO’s
De rol van CHRO’s en HR-directeuren in grote organisaties wordt dan ook steeds breder. André van Heemstra, voormalig HR-directeur bij Unilever, vertelt in CHRO Magazine dat zijn portefeuille bij zijn aantreden in 2000 gekscherend het ‘files-and-smiles-departement’ werd genoemd.
Maar het vakgebied heeft allesbehalve stilgestaan. Van Heemstra zorgde ervoor dat Unilever meer werk maakte van diversiteit, het opstellen van common values en tevens moderniseerde hij het performance managementsysteem. Bij beoordelingen moest niet langer naar het verleden gekeken worden, maar dient de blik op de toekomst gericht te zijn. Anno 2016 wordt HR bij Heineken in ieder geval “serieus genomen in de boardroom”. CHRO Chris Van Steenbergen stelt dat de brouwer de selectie en ontwikkeling van de juiste mensen als sleutel tot succes ziet.

Heftige emoties
Dat HR een belangrijke stem heeft in de bestuurskamer blijkt ook uit het verhaal van Ramon de Kok, HR-directeur bij De Bijenkorf. Na zijn aantreden zette De Bijenkorf een premiumstrategie in. Onderdeel van deze strategie was de sluiting van twee panden. Dit leidde tot heftige emoties bij medewerkers in de winkels, op het hoofdkantoor en onder klanten. Mede door alle belanghebbenden een stem te geven werd de strategiewijziging succesvol afgesloten, waarna De Kok zich kon focussen op cultuurverandering. Verder vertelt de HR-directeur van De Bijenkorf hoe hij op creatieve wijze moeilijke vakbondsbesprekingen tot een goed einde bracht en waarom hij in dat proces de orders van zijn CEO – met alle risico’s van dien – negeerde.
Naast deze interviews betoogt HR-expert Tom Haak tegen de trend in waarom performancemanagement een waardevol instrument is. Hij geeft vijf redenen waarom bedrijven niet te gemakkelijk afstand moeten doen van performance management. Daarnaast vindt u verdieping over onderwerpen als HR-analytics en creatief leiderschap.
Het volledige magazine leest u hier.
 
———————————————————————————- 
Wilt u netwerken met de HR-top van Nederland?
Word lid van de CHRO Community voor persoonlijke en professionele groei. Profiteer van de vele privileges. Bezoek de CHRO Summit, exclusieve CHRO Sessies en CHRO Masterclasses, lees CHRO Magazine, ontvang de CHRO.nl nieuwsbrief en heb onbeperkt toegang tot CHRO.nl. Meld u nu aan.