CHRO Summit 2016: viering van talent en innovativiteit

Afgelopen donderdag kwam de absolute top van de Nederlandse HR-wereld bijeen op het jaarlijkse CHRO Summit. “In toekomstige organisaties is de mens de onderscheidende factor. We zijn hier dan ook om het HR-vak te vieren”, zei CHRO Community Manager Sanne van den Eijnde tegenover de circa 110 aanwezigen in De Landgoederij te Bunnik.

– Bewonder de foto’s van het CHRO Summit
– Bekijk hier de felicitatie-advertentie in het FD
– Lees het verslag over de CHRO Award 2016 winnaar Anne Jaakke, Global HR Director Hunkemöller International

Het Summit stond dit jaar in het teken van The Future of Talent. “Een mooi en belangrijk onderwerp. En dan wordt ook nog de CHRO of the Year gekozen”, blikte dagvoorzitter Eva Helmond vooruit. Zij verzocht openingsspreker Joost Rigter op het podium te komen. Helmond vroeg het publiek de gesoigneerde Rigter te omschrijven aan de hand van kenmerken als leeftijd, politieke voorkeur,hobby’s, favoriete vakantiebestemming en auto. De CHRO’s schatten dat Rigter tussen de 38 en 42 jaar is. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen, stemt D66, woont in Amsterdam, gaat op vakantie naar Italië en rijdt in een Volvo of Tesla. 

Aan mensenkennis ontbreekt het de HR-executives niet. Rigter is weliswaar kinderloos, maar woont in Amsterdamse grachtengordel met zijn vriendin. Hij gaat regelmatig op vakantie naar Italië en stemt inderdaad D66. Wegens een ingenomen rijbewijs heeft Rigter geen Volvo of Tesla voor de deur staan. Het publiek ziet er geen probleem in. Wat heb je aan een auto als je midden in de stad woont? Het gelach verstomd als Rigter zegt dat hij zijn rijbewijs kwijt is, omdat hij vrijwel blind is. Op zijn 26e werd een oogziekte geconstateerd en inmiddels is zijn zichtvermogen gereduceerd tot 0,8 procent. 


Het publiek wordt gevraagd een beeld te schetsen van spreker Joost Rigter

Mee in een andere wereld
Rigter vraagt de muisstille zaal of hij hen mag meenemen in zijn wereld. Er klinkt een weifelend ja. Niet veel later zitten 120 HR-directeuren met een blinddoek op. De spreker neemt hen mee langs een verhaal over acceptatie, kwetsbaarheid, lef en positiviteit. Als achtjarige had Rigter de wens om clubkampioen te worden op de tennisclub. Enkele jaren later lukte dit en dat gaf een euforisch gevoel. Daarna had Rigter het idee dat alles mislukte. Citotoetsen, school en zijn horecadroom om een eigen restaurant te openen. Hij begreep niet waarom. Totdat vrienden in zijn twintiger jaren erop aandrongen om een arts te bezoeken. “Toen werd de oogziekte ontdekt”, vertelt een hoorbaar emotionele Rigter. 


Bezoekers worden geblinddoekt en meegenomen naar de wereld van Joost Rigter

Het luidde een tijdperk in waarin Rigter een hoop dingen opnieuw moest leren en accepteren. Leren om opnieuw te lezen en schrijven (in braille). Accepteren dat hij altijd ziek is geweest zonder het door te hebben. En dat hij niet meer auto kan rijden. “Sommige dingen zijn nog steeds moeilijk te accepteren, zoals de blindegeleidestok. Deze ligt nu al vijf maanden te verstoffen.” Hij pauzeert zijn verhaal om te vragen of het publiek zich al ongemakkelijk voelt met de blinddoek. “Het is wel te accepteren omdat je weet dat het tijdelijk is. Het is pijnlijk om te weten dat dit voor jou niet geldt”, vertelt een mannelijke HR-directeur. De dagvoorzitter begeleidt de microfoon naar de hand van een andere HR-ster. “Het voelt frustrerend om geen keus te hebben.” 

Wegvallende vooroordelen
Daarnaast heeft Rigter zich door zijn oogziekte vaak kwetsbaar moeten opstellen. Zo zag hij een tijdlang op tegen het bezoeken van borrels. “Je maakt je zorgen over het begroeten of de locatie van het toilet. Maar later blijk je fantastische gesprekken te hebben gehad en bedenk je dat naar borrels gaan beter is dan thuiszitten.” Om de geblinddoekte aanwezigen de kwetsbaarheid te laten ervaren vraagt Rigter hen voorzichtig op te staan en groepen van vier te vormen.  Sommigen blijven onwennig bij hun stoel staan, anderen tasten voorzichtig naar lotgenoten en vragen op onzekere toon wie ze vast hebben. Een groepje van vijf dat elkaar gevonden heeft besluit het kinderspelletje deze-vuist-op-deze-vuist te spelen, terwijl vier mannelijke HR-directeuren voetje-voor-voetje in een soort polonaise voorbij schuifelen. Wanneer Rigter de oefening evalueert bekend een deelnemer dat dit eigenlijk een leukere manier van communiceren is. “Alle vooroordelen vallen weg.”

Rigter legt uit hoe hij tijdens zijn oogziekte steeds meer kleine – en later – grotere overwinningen boekte. Eerst was dat een glas water uit de kraan halen, later een pak melk in de supermarkt kopen. En nog veel later was dat het oprichten van eigen bedrijven, waaronder het langgedroomde restaurant, zodat hij niet meer van de wao afhankelijk was. Hij daagt het publiek uit om na te denken wat hun huidige comfortzone is (het glas water inschenken) en waar ze naartoe willen (kopen van een pak melk). Na enkele persoonlijke ontboezemingen eindigt Rigter met het thema positiviteit. Hiertoe laat hij het zittende publiek ‘lang zal ze leven’ zingen, terwijl ze hun kin op de borst drukken en voorover buigen. Daarna vraagt hij de aanwezigen te gaan staan en nogmaals lang zal ze leven in te zetten.  In deze bevrijdde positie zwelt het gezang aan tot voetbalstadionachtige proporties.


De CHRO's zingen vol overgave een verjaardagslied


Florien Vaessen schreef een boek over haar burn-out

Na de openingssessie hadden de deelnemers de keuze uit deelname aan een van de twee rondetafelgesprekken of het bijwonen van korte open sessies. Tijdens een van de rondetafelgesprekken gingen HR-directeuren in discussie over de burn-outcultuur. Hiervoor was Florien Vaessen aanwezig als inleider. Na een lange carrière bij ABN AMRO werd zij geveld door een burn-out. Hierover schreef zij het boek Op de Bank waarin Vaessen tot de conclusie komt dat de burn-out geen individueel, maar een maatschappelijk probleem is. In Nederland zegt 1 op de 7 werknemers te kampen met burn-outverschijnselen. Bij de andere rondetafelsessie ging een twintigtal HR-executives onder leiding van moderator Melle Eijckelhoff in gesprek over (het herkennen van) high potentials. 

Klaar voor Generatie Z?
In de eerste ronde van korte sessies gaf onderwijsvernieuwer Claire Boonstra haar visie op het Nederlandse onderwijslandschap. Boonstra, voorheen werkzaam bij grote corporates, is van mening dat het Nederlandse onderwijssysteem er niet op gericht is “om het oneindig spectrum aan kwaliteiten” te benutten. Tegelijkertijd vertelde Amelie Rombauts van het Vlaamse trendonderzoekbureau Trendwolves over de kenmerken van Generatie Z. “Nieuwe generaties zien verandering en innovatie als eerst. Als je weet wat hun oplossingen zijn voor huidige problemen heb je een hoop insights”, aldus Rombauts. Op verzoek van de aanwezige CHRO’s gaat ze dieper in op twee kenmerken van Generatie Z: selfconfidence and frustration en op the future phygital (samentrekking van physical en digital). 

Onderwijsvernieuwer Claire Boonstra vertelt over de onderbenutting van talent


Een aandachtig publiek voor Rombauts verhaal over Generatie Z

Rombauts vertelt dat leden van Generatie Z veel vertrouwen hebben in recruiters en uitzendbureau’s. En hoewel ze veel vertrouwen hebben in hun eigen kunnen willen ze graag gecoacht worden meent Rombauts. “Hoe bouw je een goed cv? Hoe uit je je talenten? Ze verwachten hierbij meer dan checklists”, zegt de Gentse Rombauts. Generatie Z is volgens haar opgegroeid in een online wereld. “Sterker nog ze hebben geen benul van een wereld die alleen offline is. Ze verwachten dan ook snel feedback van collega’s en bedrijven.” 

Hoewel zij zich thuisvoelen in de digitale omgeving betekent dit niet dat zij zich in de digitale wereld opsluiten. Rombauts spreekt dan ook van phygitals, omdat ze een symbiose willen tussen de on- en offline wereld. Volgens de Vlaamse zijn jongere generaties steeds opener over hun persoonlijke sores.”Zij spreken gemakkelijker over een burn-out. Zij delen dit op Facebook en krijgen zo ondersteuning van een brede kring.” Daarnaast zouden jongere generaties minder geïnteresseerd zijn in de financiële verdiensten bij een baan en wordt fun en teamwork belangrijker gevonden. “Ze geloven sterk in togetherness”, meent Rombauts. 

Van CHRO naar CEO
Na Rombouts mocht Ton Hopmans, CEO bij Yacht en CHRO bij Randstad Nederland, het podium beklimmen. Twee jaar geleden maakte hij de stap van CHRO naar CEO. Moderator Kevin Mottard vraagt de aanwezige CHRO’s of dezelfde stap wensen. Er gaan een stuk of vijf handen omhoog. Een enkeling wil de stap absoluut niet maken. “Mijn voorkeur gaat uit naar ad-hoc samenwerkingen op projecten.” Hopmans erkent dat hij ook nooit van plan was CEO te worden. “Maximale invloed zonder in de spotlights te staan. Dat was mijn doel”, memoreert Hopmans. “Ik dacht spotlights zijn niet voor mij. Ik hou niet van recepties en smalltalk.” Toch kan hij zich inmiddels vinden in de boegbeeldfunctie.

“Als CEO moet ik mijn HR-directeur net zo serieus nemen als dat ik serieus werd genomen.” Hoewel overleg belangrijk is heeft Hopmans het gevoel meer te kunnen uitrichten als CEO. “Je kunt details aanbrengen zoals jij dat ideaal vindt. Je kunt in een bedrijf je droom wegzetten.” Wel moest Hopmans wennen aan de boegbeeldfunctie. “Alles wat je zegt wordt wel heel serieus genomen. Je onbedoelde impact is enorm. Zo dacht een tiener in het publiek ooit dat ik hem gek had aangekeken. Hij vermoedde dat dit was vanwege zijn ongepoetste schoenen”, zegt Hopmans. Ook anoniem feesten op Ibiza is er niet meer bij voor Hopmans. “Er staan altijd wel een paar mensen van Randstad die je herkennen en een biertje aanbieden.”  


Kevin Mottard interviewt Ton Hopmans over zijn weg van CHRO naar CEO

De CEO van Yacht is van mening dat veel HR-directeuren hun vak niet serieus nemen. Er wordt in zijn ogen te weinig energie gestoken in het scheppen van een stevig theoretisch kader als het aankomt op een begrip als talentmanagement. “De CEO en CFO hebben een gemeenschappelijke taal om over het bedrijf te praten. Dit mis je vaak tussen de CHRO en CEO”, stelt Hopmans. 

In de laatste open sessie licht Anne Jaakke, CHRO bij Hunkemöller, toe hoe een nieuwe recruitmentmethode het lingeriebedrijf helpt in de ambitieuze groeiplannen. In de komende jaren wil Hunkemöller honderden nieuwe winkels openen in bestaande en nieuwe markten. Hierdoor krijgt het bedrijf tienduizenden sollicitaties te verwerken. Dankzij videorecruiting en de inzet van social media wordt het proces efficiënter, beter, leuker en goedkoper gemaakt. 

 

CHRO of the Year Award 
Mede door deze veranderingen was Anne Jaakke een van de genomineerden voor de CHRO of the Year Award die tijdens het aansluitende diner werd uitgereikt. Naast Jaakke waren ook Ramon de Kok (De Bijenkorf), Poleanne Vluggen (Accor Hotels), Paul-Peter Feld (Enexis) en Heleen Kuijten (Royal Schiphol Group) genomineerd voor de prijs. Juryvoorzitter Sandra Lutchman vertelde dat alle kandidaten in staat waren geweest om de bedrijfsstrategie te vertalen in de eigen HR-strategie. Ook waren alle genomineerden erin geslaagd om zowel in- als externe partijen samen te brengen om het beleid te doen slagen. In de optiek van de jury is een goede CHRO om de ‘purpose’ van een organisatie op te volgen met het doel van de organisatie. Daarnaast weet een goede CHRO onverwachte partnerschappen te sluiten en brengt hij – het liefst tegen geringe kosten – basisprocessen op orde. Na een korte bespreking van de recente prestaties van alle genomineerden mocht Lutchman bekend maken dat Anne Jaakke is verkozen tot CHRO of the Year 2016. De juryvoorzitter prijst Jaakke voor innovatieve beleid en haar combinatie van ‘drive en durf’. Awardwinnaar Jaakke ging al juichend en in de spotlights naar het podium om haar prijs in ontvangst te nemen. De CHRO van Hunkemöller verklaart blij te zijn dat “innovatie en een beetje gekkigheid” nu ook serieus wordt genomen op een serieus podium als het CHRO Summit. 

CHRO of the Year Anne Jaakke tussen de juryleden en andere genomineerden

————————————————————————————————————-
Interessant voor CHRO's en HR-directeuren:  

1. Save the Date in 2017
Bezoekt u ook het CHRO Summit 2017 en meer inspirerende bijeenkomsten voor CHRO’s zoals het CHRO Forum ‘Accelerate Learning’ op 6 april 2017? Word dan vandaag nog lid van de CHRO Community via CHRO.nl. Wilt u betrokken zijn als partner bij de CHRO Community? Neem gerust contact op met Sanne van den Eijnde via 020 639 0008 of svandeneijnde@alexvangroningen.nl.

2. Word lid van de CHRO Community
Wilt u als HR-executive ook netwerken op topniveau? Word dan nu lid van de CHRO Community, dé exclusieve community van CHRO's en HR-directeuren in Nederland. Laat u inspireren en leer van gelijkgestemden in een open, kleinschalige en vertrouwelijke omgeving. Voor meer informatie en aanmelden, gaat u naar CHRO.nl.

3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:
– Werk slimmer & sneller met tientallen tips, tools en tricks. Volg de Training Werk Slimmer, niet Harder.
– Financieel inzicht is cruciaal voor succesvolle managers. Volg de succesvolle cursus Financieel Management voor niet-financiële managers.
– Ontdek hoe u presenteert met overtuiging en resultaat. Volg de training Overtuigend Presenteren.